avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Bjørn-Toni
CONTRIBUTOR ***

Korrigeringer for forrige år av personlige utlegg gjort på vegne av bedriften

av Bjørn-Toni

Heisan

2020 var vårt oppstart år og det gikk litt raskt for seg  noen ganger. Deriblant så kjøpte jeg en håndfull ganger varer osv til bedriften men betalte med mitt private bankkort. 

Jeg har nå gått igjennom mine transaksjoner og fått en oversikt med de forskjellige kvitteringene osv. Spørsmålet mitt er hvordan jeg smidig og effektivt kan legge dette til i regnskapet sånn at jeg kan betale tilbake til meg selv. Totalt så er det vel snakk om ca 10-12000 kr totalt. De fleste transaksjonene inneholder mva som kan refunderes. 

1. Gjør jeg enkelte bilag datert når kostnaden faktisk skjedde?  Og ettersende korrigeringer for alle mva rapportene som blir påvirket. 

2. Gjør jeg et samlebilag og legger det til 31.12.2020? Og sender da inn en korrigering av mva rapporten for nov-des?

3.   Kan jeg gjøre et samlebilag og legge det til 01.01.2021? Og dermed ikke måtte sende in korrigerende mva rapporter. 

Selskapet er et mindre AS. Ca 13 mill i omsetning i 2020. Jeg har avklart med eier av selskapet og for han så er det likegyldig hvilket av alternativene som blir brukt så lenge det er innenfor hva som ansees som okay å gjøre. 

Mvh.,
Bjørn-Toni 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Jeg ville ført et og et bilag som er mye mer oversiktlig. Og ført det med dato i desember 2020, eks 31.12.2020. Slik at kostnaden kommer inn i riktig år.

Du er pliktig til å påse at inntekter og kostnader ligger i riktig år. og da også får en riktig skatteberegning.

Du fører dette slik:

Kredit 2255 Gjeld til eier

Debet Ulike kostandskontoer ut fra hva du har kjøpt.

Så kan du utbetale beløpet til deg selv nå i 2021, og da blir føringen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2255 Gjeld til eier

Hvis du ikke er eier men ansatt så bruker du konto 2251 Gjeld til ansatte i stede for 2255 gjeld til eier.

Så må du sendes inn korrigert MVA-melding for 6 termin. da alle bilagene er bokført i desember.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen