avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Sivstorl
CONTRIBUTOR **

Kortsiktig gjeld med tidsavgrensning

av Sivstorl

Jeg er ny i visma, og ganske grønn.

Sitter med årsavslutningen. Tok over regnskapet fra regnskapsbyrå i 2018.

De har satt noen av våre bankkontoer på kortsiktig gjeld med tidsavgrensning på konto 2991-2994.

Dette grunnet at vi er en forening og skal oppbevare midler fra nedlagte lag i 3 år. Her har det skjedd forandringer i løpet av året. Noen av disse skal bort samt noen står det mer penger på pr. 31.12.18.

Hvordan fører jeg dette slik at det blir rett?

5 SVAR 5

av Jørn Karlsen

Hei

Usikker på hva du har på disse kontoene, da dette ikke er standar konto i kontoplan.

Er dette gjeld ?

Fint om du kan oppgi nærmere hva kontoen heter og hva som er bokført på disse kontoene.

Så kan jeg gi deg et korrekt svar,

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Sivstorl
CONTRIBUTOR **

av Sivstorl

Det er ikke gjeld. Det forrige regnskapskontoret har rett og slett satt noen plasseringskontoer som kortsiktig gjeld. Dvs at summen på disse er lik summen som stod på disse bankkontoene per 31.12.17 minus godskrevet rente.

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis dette er bankkontoer med beløp på, så oppretter du nye kontoer eks. 1921 osv og bokfører beløpet debet på disse kontoene og kredit på de kontoene hvor beløpet står i dag 2991 osv.

Så forstår jeg deg slik, at disse kontoene skal bort etter 3 års oppbevaring. Da tolker jeg deg slik at disse pengen tilfaller idrettslaget.

Da må du avslutte kontoene og overføre pengene til vanlig driftskonto. Konto 1920

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Sivstorl
CONTRIBUTOR **

av Sivstorl

Ja skjønner det. Men kan jeg fortsatt ha noen av disse kontoene oppsatt på samme måte?

Vi har ulike kontoer med penger som er øremerkede midler til ulike prosjekter. Hvordan skal jeg føre dette for at det skal bli rett?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Siden dette er penger dere har på ulike kontoer, så er det mest riktig e å gjøre som jeg skriver opprette nye bankkontoer 1921 osv, siden dette er kontanter dere har på ulike kontoer. Selv om de er øremerket forskjellige ting.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen