for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei.
Jeg har overtatt regnskapet fra en forrige regnskapsfører og må redigere noen ting her. Nå har vi funnet ut at det ble ført en leverandørfaktura dobbelt i systemet. Den 1. fakturaen er en proformafaktura som ble erstattet med originalfakturaen. Nå ble begge fakturaer ført i Visma.
Problemstillingen:
Faktura 1 (proforma dato 27.05.2020) beløp kr. 6.905,00 ble betalt den 26.06.2020 som en forhåndsbetaling (utenlandsk leverandør som krever forhåndsbetaling før utsendelse av varer). Betalingen ble ført mot denne fakturaen den 26.06.2020.
Faktura 2 (originalfaktura dato 17.06.2020) beløp kr. 9.365,00 er ikke registrert som betalt.
Faktura 1 må ut av systemet (krediteres) for å kunne føre betalingen, som har skjedd den 26.06.2020, mot faktura 2. Restbeløpet på kr. 2.460,00 skal da betales så fort vi får inn varene og føres også mot faktura så fort det har skjedd.
Nå har jeg følgende problem. Faktura 1 er allerede registrert som betalt. Betyr jeg må skrive en kreditnota som jeg da skal kjede mot faktura 1. For å kunne kjede kreditnotaen mot faktura 1 må jeg først angre avstemmingen av betalingen i "Kasse og bank". Det går ikke siden knappen "angre avstemming" for denne posisjonen rett og slett ikke eksisterer. Jeg kan heller ikke føre et manuelt korrigeringsbilag for denne betalingen (26.06.2020) siden det ikke er godtatt å føre manuelt mot konto 2400.
Altså hvordan får jeg nå ut faktura 1 av systemet og leverandørkontoen, og hvordan angre jeg avstemmingen av betalingen sånn at jeg kan avstemme mot faktura 2 som bare skal ha et restbeløp på kr. 2.460,00?
Jeg har prøvd å ta kontakt med supporten forrige uke fredag men har dessverre aldri fått noe tilbakemelding. Så prøver jeg her nå. 🙂
Det hadde vært flott om dere svarer på norsk denne gangen. 😄 Sist fikk jeg svar på engelsk. Skjønte ikke helt hvorfor.
Hilsen
Hei,
Har du valget "Angre kjeding" når du går til Kjøp - Leverandørfaktura - Søk opp korrekt faktura - Handlig? Hvis ja, da kan du velge dette og fakturaen vil bli åpen igjen og du kan velge å kreditere den.
Hvis nei, send meg gjerne kontaktinformasjon til consult@visma.com så skal jeg kontakte deg så vi kan hjelpe deg videre.
Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Frederik Sætrang
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.