avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Kun salg av innmaten i en bedrift

av Baoson Mahn - Kim Cheang As

Hei,
Vi har nylig solgt innmaten i vår bedrift (inventar, eiendeler, hvitevarer etc.) og beholder 100% av aksjene våre selv. Totalen på innmaten; 300K kommer inn på vår bankkonto fra kjøper. 

Hvordan går vi frem for å bokføre denne summen? Behandler vi summen som en leverandørfaktura eller fører vi summen rett inn på 8077 (Gevinst ved realisasjon av andre aksjer/andeler, innenfor fritaksmodellen | 28% moms.) Eller lignende?

Takk og hører fra dere!
Mvh
Bao - Kim Cheang  

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du skriver at dere selger innmaten, eiendelene, men ikke aksjene.

Dette bokføres som et bankbilag, så blir kopi av kontrakten et bilag til bankbilaget.

Siden dette er et salg av eiendelene, Så  må dere føre alle kontoene for eiendeler som er solgt slik at de går i null, og differansen gå på konto 3800 Salgssum anleggsmidler eller 7800 Tap ved salg av anleggsmidler

Slik jeg tolker ditt spørsmål så skal du ikke bruke konto 8077, siden dette ikke er salg av aksjer, men kun eiendeler.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen