avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anja Dietze
CHAMPION *

Kurs til ansatte

av Anja Dietze

Hei,

for å kunne gjennomføre noen turer er det lovpålagt at f.eks crew på skip har diverse utdanning. Derfor skal vi sende våre ansatte til kurs som har faglig relevans (Passasjer- og krisehåndtering, STCW Basic Safety Training for seafarers 50h osv.).

Kan jeg føre disse som kurs "Fradragsberettiget innenlands inngående mva, 25 %" selv om det ikke står noe på fakturaen?

Mvh Anja

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎17-06-2021 10:49 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei

Hvilket konto nr. har denne kontoen kurs "Fradragsberettiget innenlands ?

Dette er ikke en standard konto i kontoplanen tror jeg,

Hvis det ikke står spesifisert MVA på fakturaen så har du ikke fradrag for MVA.

Det skal ikke være MVA på undervisning og kurs.

Jeg ville ført denne kostanden på konto 6860 Møter, kurs, oppdatering etc. (så er det et krav om at alle slike kostander er relevant for arbeidet de ansatte utfører, og det virker som det absolutt er i dette tilfelle)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anja Dietze
CHAMPION *

av Anja Dietze

Hei,

jeg bruker "Kontohjelp" som hjelp til Visma 😉 Og der står det at "Avgiftspliktige kurs og konferanse vil være fradragsberettiget for kjøper.", men kanskje jeg burde ha tatt hensyn til ordet "avgiftspliktige" før jeg spurte. 🙂

Skal bruke konto 6860 Møter, kurs etc. for bokføring og den ovennevnte kontoen tilsvarer 2710 Inng. mva

Takk for svaret!

Mvh Anja

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Skjønner, kontoplanen kan variere fra ulike system. Vi har også konto hjelp, som er innebygget i visma eAccounting.

Så søker du på eks. kurs vil de få opp aktuelle kontoer. Og her stemte det med samme konto.

Så riktig konto er 6860 Møter, kurs, oppdatering

Mange blander dette med fradragsberettiget, som betyr at du får skattefradrag. og har ikke noe med MVA fradrag å gjøre. Det er ikke så lett å tolke slik bestandig.

Men det skal ikke være MVA på fakturaen, siden undervisning og kurs ikke er MVA pliktig. Og derfor ikke fradrag for MVA.

Konto 6860 Møter, kurs, oppdatering, er ikke satt opp med MVA kode. av den grunn.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen