avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Beate Einen
CONTRIBUTOR ***

Kvittering på kjøp av brukt utstyr

av Beate Einen

Jeg er glasskunstner og driver ett enkeltmannsforetak.  Jeg har kjøpt en brukt glassovn på finn til kr. 40.000. Jeg har kjøpskontrakt fra forbrukerrådet med følgende info: Underskrift fra oss begge, begge sine adresser, telefon nr. Den er signert med sted, dato, beløp, navn på ovnen, produksjonsår og overdragelses dato.

Tenker å betale den rett fra min firmakonto og bruke kontrakten som bilag/kvittering i regnskapet.

Er en slik 4 s. salgskontrakt, (fra forbukerrådet), god nok som kvittering/bilag i mitt regnskap?

Jeg er ikke mva. registrert, ettersom jeg lager kunst som ikke er mva. pliktig, så mva. trenger jeg ikke tenke på. Men vil gjerne føre utgiften. 

Mvh. Beate Einen

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan fint bruke kjøpekontrakten som bilag, og betale denne fra firmakonto.

Siden dette er en eiendel til verdi over 15.000,- kr. Skal den føres som en eiendel og avskrives over det forventede antall år den har en verdi.

Bok før denne på konto 1200 Maskiner og anlegg, (MVA kode skal være blank)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Beate Einen
CONTRIBUTOR ***

av Beate Einen

Takk for svar Jørn.

Jeg har aldri gjort avskrivning før, finnes det noe info hos dere om hvordan jeg gjør dette?, (ved årsoppgjøret regner jeg med).

Mvh. Beate 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

I Visma eAccounting har du et register over alle eiendeler, og automatisk avskrivning.

Se link for beskrivelse her

Support an bistå deg med dette i systemet.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Beate Einen
CONTRIBUTOR ***

av Beate Einen

Takk Jørn, 

Dersom ovnen blir dekket av ett kunstnerstipend som er registrert inn i regnskapet mitt i 2020, skal jeg likevel føre avskrivning på ovnen? 

Hilsen Beate

av Jørn Karlsen

Hei

Ja det skal du, bokføre ovnen som en eiendel. Ovnen er en verdi for deg i lengre periode.

Og da fremkommer denne ovnen som en eiendel i balansen.

Stipendet du får utbetalt ville jeg ført på konto 3400 - Spesielle offentlige tilskudd, som en inntekt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen