Mine områder
Hjelp
amelvaer
CONTRIBUTOR **

Lage leverandørfaktura for pensjonsinnbetaling fra KLP

av amelvaer

Hei, jeg har nettopp begynt å bruke eAccounting og holder på å føre bilagene fra 2020. Har nå kommet til en faktura fra KLP bedriftspensjon.  Jeg har registrert KLP som leverandør, fylt inn fakturadato, -nummer osv. Men når jeg skal velge konto, så er ingen 5XXX kontoer tilgjengelige i rullegardinmenyen. Er jeg på vei til å gjøre noe dumt når jeg ønsker å benytte 5420 som konto for pensjonsinnbetalinger?

MVH

Anders

15 SVAR 15
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Anders

Hvilken selskapstype har du?

Har du tatt i bruk lønn i eAccounting ?

Normalt skal dette føres på konto 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP)

Men har du et ENK, skal du ikke bruke denne kontoen.  Da kan det føres på konto 2060 Privatuttak.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

Hei Jørn, jeg har AS og har ikke tatt i bruk lønn enda, men det står for tur.

Min tidligere regnskapsfører som også har betalt ut lønn for meg har brukt kontoene 5420 innberetningspliktige pensjonskostnader, 5946 innberettet innskuddspenson og 5947 motkonto innberette innskuddspensjon.

Jeg forstår ikke helt bruken av tre kontoer her.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Siden du har AS så kan du bruke 5420, men mest riktige kontoen er 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP).

Det beløpet du betaler og bokfører på konto 5950, skal innberettes via lønn og a-melding. Firma må betale arbeidsgiver avgift av denne premien.

Noen systemer benytter da 2 kontoer som går i debet og kredit for å synliggjøre denne beregningen. Det gjør vi ikke i eAccounting. Siden det ikke er nødvendig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

Takk for oppklarende svar Jørn, jeg har nå brukt konto 5950. Men når jeg skal lage en lønnslipp, kaller man dette da 1) Tjenestepensjon, firmaets andel, eller 2) Pensjonstrekk, ansattes andel? 

Videre har jeg et følgeproblem med tanke på pensjon, lønnslipp og a-melding. Tidligere regnskapsfører har lagd lønnslipper for meg frem til og med april 2020 og har hatt en fast linje på lønnslippen med pensjon kr 1171,50. Imidlertid har fakturaene fra KLP innskuddspensjon egentlig vært 2198,24 fra juni 2019 ( der innskudd har vært kr 2 159,16 og forvaltningskostnad kr 39,08) slik at det har vært en differanse mellom det som faktisk har vært innbetalt til KLP innskuddspensjon, og det som har vært med på lønnslipp. Hvordan retter jeg opp i problemet?

Burde jeg forresten egentlig ha splittet opp beløpet i innskudd til konto 5950 og forvaltningskostnad til en annen konto? Slik at beløpet på 2159,16 kan være med til lønnslippen, eller skal hele beløpet på 2198,24 være med der?

Og helt til slutt så får jeg også en gang i året en faktura fra KLP bedriftspensjon med noe som heter risikodekninger og tydeligvis er noe utenom betalingene med innskudd. Hvordan vet jeg hva som skal være med på lønnslippen?

På forhånd tusen takk!
Anders

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Når du bokfører kostnaden på OTP Tjenestepensjon, så føres kostnaden på konto 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP)

Så skal dette beløpet legges inn på lønnsslipp for å få beregnet Arbeidsgiveravgift av dette beløpet. Hele beløpet kan legges på en ansatt eks. deg selv på lønnsart Tjenestepensjon, firmaets andel.

Hvis du har en høyere prosent enn de pålagte 2 prosenten, så kan du trekke de ansatte og vet. trekk skal legges på lønnsart Pensjonstrekk, ansattes andel. men du kan kun trekke det som er over 2 prosent.

Hvis det er rapportert for lite eller fornye så kan du rette dette på lønnsarten Tjenestepensjon, firmaets andel

Du skal totalt ha innberettet beløpet som står på konto 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP)

Du fører hele beløpet på konto 5950, ingen splitting av denne kostnaden.

Er dette en forsikring hva de ansatte får utbetalt en premie eks. ved dødsfall?

Da skal de ansatte skattes av dette beløpet og bedriften betale arbeidsgiver avgift. Så dette beløpet legges pr. ansatt på lønnsart. Forsikring skattepliktig del

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

Hei igjen og takk for hurtig tilbakemelding, du er veldig effektiv!

Ok, hele beløpet legges inn på 5950. Og på lønnslippen; tjenestepensjon, firmaets andel.

Jeg er forøvrig eneste ansatte og har 7%, (kan dette være av nettolønn?) Så dermed må jeg splitte opp i en 2% til firmaets andel og en 5% til ansattes andel? Eller kan alt gå på firmaets andel? Det virker enklere.

Angående det som er rapportert for lite i år, forstår jeg det slik at jeg bare legger til en engangssum på en lønnslipp.

KLP skriver dette om fakturaen med risikodekninger: Faktura om risikodekninger er ikke innskudd/sparing på selve avtalen.  Dette er faktura som utstedes en gang per år (i januar) og må betales manuelt.  Den trekkes ikke automatisk av kontoen din.

Kostnaden er administrasjon av avtalen, samt innskuddsfritak som er en lovpålagt del av pensjonsordningen.  Den sikrer deg videre pensjonssparing dersom du blir syk utover 12 måneder.

Beklager mange spørsmål!
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er riktig at alt føres på konto 5950.

Du må ikke trekke deg noen prosent, firmaet kan betale alt.

Det er riktig, du legger til det som ikke er rapporter som en engangs sum.

På meg så virker bedrifts forsikringen, som gir sikrer pensjonssparing ved sykdom utover 2 måneder. Vil jeg mener er AGA pliktig. Om det er skattepliktig er jeg usikker på. Siden jeg har lite informasjon om denne avtalen.

Forsikringsselskapet kan også svare deg på om det er skattepliktig. De kjenner de reglene for de forsikringene de selger.

Bare hyggelig å kunne bidra.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

Hei igjen Jørn. Ift den pensjonsinnbetalingen som ikke har bitt med på lønnsslippene i jan, feb, mars og april: Finnes det et sted hvor jeg kan se hva som faktisk har blitt med på lønnsslippene? Dette blir kanskje med på a-melding eller lignende? Dersom jeg ser på kto 5950 så ser jeg dette 

5950 snip.JPG

Mens det som har vært med på lønnsslippene er 

januar 1171,5

februar 1171.5

mars 1171.5

april 0

mai 2200

Summert 5714,5 hvis man bare regner det sammen.

Er det da så enkelt at man tar 12513.- på konto 5950 og trekker i fra det som allerede har vært med på lønnsslippene 5714,5 og ender opp med at beløpet på "tjenestepensjon, firmaets andel" på neste lønnsslipp skal være 6799,3?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

beløpet som er bokført på konto 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP), skal være rapportert på lønnsslipp. Slik at det blir beregnet Arbeidsgiveravgift (AGA) av dette beløpet.

Hva som er rapporter på lønn, kan du finne ut, hvis du tar ut rapporten Avstemningsrapport lønn

Se vedlegg

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

KLP skriver at Du skal betale arbeidsgiveravgift av alle kostnadene du har mht innskuddspensjonsavtalen (sparing, risikopremie, administrasjonskostnader og forvaltningskostnader). Penger som føres fra premiefondet  til helt eller delvis dekning av risikopremie og administrasjonskostnader, eller penger som føres fra innskuddsfondet til helt eller delvis dekning av sparing og forvaltningskostnader skal ikke være med i beregningsgrunnlaget

Svarer dette oss på spørsmålet om skatteberegning?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det sier bare at du skal betale arbeidsgiver avgift av forsikrings premier.

Men dessverre ikke om det er skatte plikt på denne bedrifts forsikringen, som sikrer deg pensjonssparing ved sykdom utover 2 måneder.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

Hei igjen Jørn! KLP trekker pensjonssparing fra bedriftskonto automatisk slik at det ikke foreligger en vanlig faktura, men slik som den som er vedlagt. Skal det lages leverandørfaktura for hvert trekk som skjer automatisk? Og så matche denne med utbetalingen i kasse/bank?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja vil anbefale at du fører det som leverandørfaktura, og matche den mot betalingen (som trekkes automatisk)

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

eA vil ikke la meg bokføre den ettersom den ikke har KID-nr. Hva gjør jeg i dette tilfellet?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du må gå inn på leverandøren, og rediger, der kan du fjerne krysset for KID.

Da skal du få bokføre fakturaen uten KID.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen