avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Leie av stol - hvordan føre dette

(updated by Nikita ‎26-12-2018 24:26 )
Jeg har akkurat startet opp mitt eget ENK. Det er en velvære salong og jeg leier ut til andre selvstendig næringsdrivende. Hvordan skal jeg føre dette i regnskap? Jeg er helt fersk i dette og blir helt overveldet og forvirret dess mer jeg googler temaet.

Oppsumert:
Kari og Ola leier hvert sitt område i mitt lokale. De har per dags dato ikke fast leiepris, men betaler leie alt etter hvor mye de tjener. De betaler 35% av det de tjener til meg.
Alle betalinger blir gjort på mitt kasse system. Kasse systemet har mulighet til å vise hva hver enkelt bruker har tjent. En gang i måneden vil de sende meg faktura på de 65% de skal ha.

Hvordan skal jeg føre dette? Kari og Ola's del av kaka skal jo ikke blandes med mitt regnskap så vidt jeg har forstått det.
3 SVAR 3
CONTRIBUTOR *

Sv: Leie av stol - hvordan føre dette

Tilleggs spørsmål, må jeg betale moms og skatt av provisjonen de skal ha?

Per nå er ingen av oss moms pliktige, men det blir vi uansett etterhvert så da er det greit å vite hva vi har å forholde oss til 😊

(updated by Jørn Karlsen VISMA ‎02-01-2019 08:38 )

Hei

Dagsopgjøret/omsetningen bokføres på vanlig måte, uten Mva, inntil dere blir Mva. pliktige. Og med MVa når dere er blitt Mva pliktige.

Så får du faktura fra de med eller uten mva på de 65% som disse skal ha. Som du bokfører på 4500 Fremmedytelser og underentrepriser.

Det vil si at all omsetning skal bokføres i ditt selskap. Hvis ikke vil ikke regnskapet, dags oppgjør bli riktig.

Så sender de som leier stol hos deg en faktura til de på de 65% som du da får som en kostnad. Og da betaler du kom skatt av differansen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Hei

Du betaler mva av all omsetning/salg, men får fradrag for mva på fakturaen du får av de som leier stol hos deg.

Så betaler du skatt av differansen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen