avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Even-B-Søvik
CONTRIBUTOR ***

Leie kontor og lager

av Even-B-Søvik

Hei

Vi har startet og driver et AS sammen, vi har vært på leting etter egnede lokaler, vi har ennå ikke funnet noe som vi syns er optimalt og leter videre. I den situasjonen vi har vært, tømte vi garasjer og satte opp reoler i hver vår garasje. Jeg har i tillegg til meg selv, en ansatt på kontorplass hos meg på min bostedsadresse som også er firmaets adresse. 

Så til spørsmålet.

Hva er reglene for at vi skal kunne ta leie fra selskapet for leie av kontor og lager? 

4 SVAR 4
Ole Ekerhovd
CONTRIBUTOR **

av Ole Ekerhovd

Hei

Pass på 🙂 Her er det mye å snuble i.

Du må ha en skriftlig leieavtale og lokalet må være til eksklusiv bruk for firmaet. Finner Skatteetaten f.eks private ting som bilhjul/skiutstyr etc. i de leide lokalene ved ettersyn, kan leieforholdet falle med en gang.

Følger man ikke reglene for avvikling av leieforholdet kan den delen av eiendommen som er utleid til kontor bli skattepliktig ved et eventuelt salg, selv om du oppfyller reglene for botid.

Mvh

Ole

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det har du helt rett i, litt usikker med lager.

Det må være skriftlig leieavtale, og det skal ikke være noe private eiendeler der. Og ved kontor skal det ikke være noe som minner om et privat hjem.

Derfor anbefalte jeg å kontakte skatteetaten.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei 

Det er strenge regler for utleie av privat bolig til eget selskap.

Det er krav om egen inngang og sanitære forhold, for å kunne ta husleie.

Jeg vil anbefale deg å kontakte skatteetaten, og undersøke med de når det gjelder lager. 

De vil kunne gi deg et svar (helst skriftlig) som du kan fremlegge hvis dere får et ettersyn/kontroll fra Skatteetaten.

Skatteetaten er strenge på husleie. og da unngår du problemer senere.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Even-B-Søvik
CONTRIBUTOR ***

av Even-B-Søvik

Hei Jørn

Takk for svar, jeg sjekker opp med Skatteetaten.

Lei-forholdet er reelt og vi er to mann på kontoret her hos meg. 

Det jeg er usikker på er hva skal man ta for kontor og lager, har sjekket opp rundt kalkulatorer og finn.no i mtt område.

Så jeg lander vel på rundt NOK 5 000,- det er ca. 1/3 av utleieprisen på boligen totalt sett.

Men jeg sjekker litt rundt.

Ønsker deg en fortsatt God Jul og et Godt Nytt År 🙂