avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
CONTRIBUTOR ***

Lønn, A-melding og riktige kontoer

Hei

Jeg har oppdaget et lite problem med rapportering i a-meldingen når det kommer til lønn som er opptjent i desember og utbetalt i januar. Rapportert lønn fra a-meldingen er da ikke det samme som mamut sier. Differansen mellom rapportert og mamut, er lønna som er opptjent i desember og utbetalt i januar.

Hvordan skal jeg få dette riktig i a-meldingen? Når jeg fører lønna så er kolonnen regnskap i den mnd som lønn er opptjent i, mens kolonnen lønn har dato når det blir utbetalt. Altså i lønnsdelen av mamut one.

Er det mulig å få rapportert i a-melding når lønn blir kostnadsført? Eller er det best/enklest å opprette to kto i regnskapsdelen som brukes til periodisering av lønna?

Gjerne en teskje-forklaring på dette.

Mvh

Bente

3 SVAR 3
Highlighted

Re: Lønn, A-melding og riktige kontoer

Hei Bente

Du utbetaler lønnen måneden etter at den er opptjent. 

Eks. Timer desember, utbetales i Januar.

I lønnen setter du etter hva jeg skjønner lønnsperiode Januar, og regnskapsperiode desember. Det er helt riktig i forhold til å få riktige kostander i reiktig periode i regnskap. Samt at du rapporterer lønnen i A-melding i januar, som er helt riktig.

I denne periodiseringen er det viktg at du da har valgt riktig periode og riktig dato.

Du rapporterer da riktig lønn inn i riktig periode i a.meldingen. Men du får en differanse i en avstemming. Så anbefaler deg å sette opp dette i et excel ark. og differansen er lønnen som da er utbetalt i januar.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei Jørn

Takker for svar!

Da er det riktig når jeg har dato 31.12.16 for regnskapsperiode og har 10.01.17 for rapporteringsperioden.

Da skal a-meldingen bli riktig og med excelarket jeg har laget for å vise differansen i avstemmingen, har jeg alt riktig.

Fortsatt en del å lære om lønn ja...

Mvh

Bente

Highlighted

Hei Bente

Man blir alldri utlært.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Kalrsen