avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Kunstløpspappa
CONTRIBUTOR ***

Lønn i idrettslag

av Kunstløpspappa

Hei,

Vi har en hjelpetrener i idrettslaget hvor styret har bestemt at hun skal få kr 150 pr time i godtgjørelse hver gang hun blir tilkalt. Hun er dermed ansatt på midlertidig kontrakt frem til sommeren som tilkallingsvikar.

Vi bruker som sagt eAccounting og jeg er svært usikker på lønnsføringen og om jeg skal bruke lønnsmodulen i programmet (Tror det er enklest).

Vi kommer ikke til å betale ut mer enn kr 10.000,- i lønn til denne personen i år og feriepenger er inkludert i lønnen.

Idrettslag er unntatt arbeidsgiveravgift og arbeidsgiverforsikring, slik at intet skal rapporteres til myndighetene såfremt lønnen (godtgjørelsen) er under kr 10.000,- pr. år.

Jeg er usikker på hva som er best å gjøre i denne situasjonen. Jeg har aktivisert lønnsmodulen i eAccounting, men det ser jo fryktelig avansert ut og det ser ut som programmet skal sende A-melding uansett.

Hjelp, hva er best og enklest når vi skal lønne en fast timespris til en person?

De andre assistenttrenerne får dekket kjøregodtgjørelse til kr 3,50 pr. km og leverer kjøreregning hver mnd som jeg bokfører. Der endres jo satsene noe hver gang, men lurer på om det kunne være lurt å legge de også inn i lønnsmodulen.

Vet ikke om dette er riktig forum for spørsmålet mitt, men har fått så mange gode råd her før.

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Lønnsmodulen ser nok kanskje avansert ut, men det er den ikke.

Ansatt på timelønn, som du skriver så kan en ansatt i en skattefri organisasjon få honorar på inntil kr. 10.000,- og dette er skattefritt og arbeidsgiver avgift fritt.

Men all lønns/honorar skal rapporteres i A-melding. Og de skattefrie organisasjonene skal på de som mottar under kr. 10.000,- benytte en kode for lønn fra skattefri organisasjon, og da vil ikke dette komme på selvangivelsen til de ansatte, og blir da skattefritt. Får en av disse kr. 10.500,- så blir det skatt på hele beløpet automatisk.

Dessverre har vi ikke støtte for høy grense for oppgaveplikt i eAccounting i dag.

Når det gjelder kilometer godtgjørelse så skal også dette rapporteres i a-melding hver måned, selv om dette heller ikke er skattepliktig.

Så disse personene må legges inn i lønn som frilanser og rapporteres hver måned. Skatte fri bilgodtgjørelse er kr. 3,50 pr. kilometer.

Ved å legge en ansatt som frilanser, blir han ikke registrert som ansatt i AA registeret.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Kunstløpspappa
CONTRIBUTOR ***

av Kunstløpspappa

Hei igjen Jørn,

Du er en verdifull kilde til informasjon og jeg er svært takknemlig.

Bare en ting jeg stusser litt over, det er setningen din; "Dessverre har vi ikke støtte for høy grense for oppgaveplikt i eAccounting i dag."
Hva mener du her? Er det 10.000-kroners grensen du mener?

av Jørn Karlsen

Hei 

Takk for tilbake hyggelig tilbakemelding.

Beklager forsøker å ikke bruke så mye faguttrykk.

Men høy grense for oppgave plikt er det samme som 10.000 kr. grensen. som du skriver.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen