for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei Lada
Det er grunnen til endringe av utbetaling av feriepenger, hvor man nå skal innberette 12 mnd. lønninger.
Det skal fortsatt sendes inn inntekt og opplysningsskjema, så de skal ta hensyn til det inntil videre. Jeg ville ring NAV og forklart at de må ta hensyn til ditt skjema.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Takk for raskt svar.
Men det er det som er problemet at NAV har tatt hensyn til opplysninger fra : siterer tekst i fra NAV brevet "...,men iflg. innrapportert intekkt i A- inntekt, så er gjennomsnittinntekten siste 12 mndr forut for sykemeldingstidtpumket,..." og ikke tatt hensyn til inntektskjema send av arbeidsgiver. Ok, jeg kan endre siste 2 mndr. i 2017, men hva med feil jeg gjore i 2016? Har send brev til NAV med foklaring og håper at det hjelper.
Hei Lada
Du kan enten korrigere beløpet på lønnsart 30, eller legge inn trekket på lønnsart 39. beløpet og utfallet blir det samme.
Lønnsart 780, brukes normalt når du utbetaler lønn utover de 16 dagene.
Feriepenge utbetaling, skal du bruke lønnsart 765 Feriepenger.
Det er riktig hvordan NAV beregner sykelønn, men du sender inn skjemaet innteksopplysninger, så vil NAV ta hensyn til dette. også feriepenge måneden.
Nytt av året 2017, hvordan feriepenger skal utbetales.
Du skal utbetale månedslønn, feriepenger og trekke for feriepenger.
eks. slik:
30 Månedslønn - A-meldingskode: Inntekt - kontantytelse - Fastlønn
765 Feriepenger: Inntekt - Kontantytelse - Feriepenger
31 Ferietrekk: Inntekt - Kontantutelse - Trekk i lønn for ferie
Da får den ansatte 12 mnd. lønninger og NAV har da riktig grunnlag å beregne ytelsene ut fra.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei,
1.Ansatt med månedslønn ble sykemeld fra 15 tom 30 i mnd. . Første 16 dager av sykepenger utbetaler arbeidgiver. Skal det brukes kun månedslønn lønnsart 30 for riktig rapportering i A-melding ? eller 30 også 39 Korrigert og 780?
Eller 780 brukes kun når sykepenger skal utbetales av arbeidsgiver og så refunderes av NAV??
2. Utbetales feriepenger: brukte kun lønnsart 760,765 . Men når sykepenger (etter 16 dager/ ny sykemelding) skal utbetales av NAV, henter de inntekt fra A- melding hvor viser 0 denne feriutbetalt mnd. Og NAV regner ut gjennomsnitlig månedslønn uten feriepenger for å kontrolere intekt i inntekt skjema send til NAV av arbeidgiver.
Hvordan riktig her å bruke lønnsarter ? Har lest ovenfor og det er kanskje lurt å opprette en lønnsart kombinert månedslønn og feriepenger om f.eks. firma utbetaler FP istnf. lønn av økomomiske situasjoner og det blir rapportert riktig i A-melding som lønnsinntekt?
Hei Chris
Jeg ville benyttet lønnsart 39 Korrigert månedslønn og legge inn beløpet i minus.
Begge lønnsarter går i samme A-meldingskode. Fordelen er da at den ansatte får 2 linjer på lønnsslippen, slik at han kan se beløpet han er trukket i lønn.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei
Har fast månedlønn liggende inne i lønnssystemet og henter den automatisk i registreringen. Dersom man en måned skal ha 4.000,- mindre i lønn. Kan man da bruke lønnsart 39 Korrigert månedslønn og føre beløpet negativt. Blir det riktig. Eller må man føre hele lønnen minus 4.000 på lønnsart 39.
Mvh Chris
Hei
I utgangspunket er dette vanlig lønn, Kode på Lønns og trekkoppgaven 111-A og kode i Amelding: Inntekt - Kontantytelser - Fastlønn.
Sjekk hvilken kode på lønns og trekkoppgaven du hadde i 2014, så kan du sjekke kodespeilet i Altinn på denne koden og se hva du skal ha i kode for A-melding.
Link til kodespeilet: https://www.altinn.no/Global/a-ordningen/Kodespeil%20for%20LTO-koder%20og%20a-ordningen%20pr.pdf
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei,
Er noen studenter som skal ha lønn 1500,- for hjelp med Messestand. Hvilken styrk kode skal jeg bruke?
mvh
Alise
Hei Alise!
Som standard har ikke de A-meldingskode og skal heller ikke ha det.
Du kan lese mer her: http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Lonn-og-personal/Bruk-av-dummy-ansatt-for-OTP-og-sykepenger/
mvh Henrik - Mamut Support
Hei
OTP kode 615 og refusjon sykepenger 785, som jeg har brukt.
Mangler kode i A- melding, hva gjør jeg?
mvh
Alise Farstad
Hei
Lønnsart inkludert feriepenger er ikke en standard lønnsart, så denne må du opprette selv.
Gå til Vis - Lønn Lønnsarter. Marker lønnsart nr. 10 Timelønn og trykk på ikonet Dupliser.
Da kopieres lønnsarten til eks. nr. 11. Endre teksten til timelønn inkl. feriepenger. og fjern markeringen for Feriepenger.
Da har du lønnsart som er inklusive feriepenger.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.