Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Lønns art for skattepliktig personforsikring

Hei!

Hvilken lønnsart bruker jeg når jeg skal melde inn skattepliktig beløp på personforiskringer for 2018? I informasjons brev står det legge under naturalytelser (34), men hos megdenne arten er halv månnedslønn.

Takk.

7 SVAR 7

Sv: Lønns art for skattepliktig personforsikring

Hei

Sukker på hvilket lønnssystem du bruker. Men bruker du Mamut Lønn, så er standard lønnsart for skattepliktig del av pensjonsforsikring lønnsart 616

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Jeg bruker Mamut Enterprise. Lønnsart 616 heter  Tjenestepensjon, ansattes andel hos meg. Blir dette riktig å bruke?

Hei

I Mamut har du 2 lønnsarter.

Lønnsart 615 Tjenestepensjon, firmaets andel (dette er beløpet firmaet betaler i premie)

Lønnsart 616 Tjenestepensjon, ansattes andel  (dette er beløpet de ansatte trekkes, hvis dere har en OTP ordning på mer enn 2%)

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Men jeg prater om skattepliktig beløp for PERSONFORSIKRINGEN TIL SKATTEETATEN, ikke om OTP. 

Disse forsikringer inngår: personalforsikring fritidsulykke, helseforsikring, reiseforsikring. 

Jeg må melde beløpet til A-meldingen (A101) under naturalytelser (34) ifølge informasjons brev fra forsikringsselskap.

Jeg har opprettet ny lønnsart, men jeg er usikker om beløpet skal være negativt eller ikke? 

Hei

Beklager, da har jeg svart deg feil.

Riktig lønnsart for øvrige skattepliktige forsikringer er lønnsart 430 Fri ulykkesforsikring.

Denne kan du bare duplisere og endre navn på.

jeg anbefaler å ha en lønnsart for hver type forsikring, slik at de ansatte ser hvilken forsikringer de har på lønnslippen hver måned.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Slik har jeg gjort. Takk for god samarbeid.

Hei

Det er den beste måten pr i dag, så ser vi frem til å få flere lønnsarter i fremtiden.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen