Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Gintare
CONTRIBUTOR ***

Lønnsart Pappa permisjon

av Gintare
Hei! 

Ansatt er i pappa permisjon fra og med 01.05.2018. Skal kjørre lønn som utbetales 30. mai.  Arbeidsgiver skal utbetale lønn og kreve refusjon fra NAV. Skal registreres i Visma Eaccounting at ansatt er i permisjon? I så fall hvor?
Hvilken lønnsart skal jeg velge for lønnskjøring? Jeg kan ikke se at jeg har valg som for eksempel - lønn under permisjon eller noe lignende. 
Avventer tilbakemelding! 
PÅ forhånd mange takk! 

8 SVAR 8
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Permisjonen registrer du i ansatt registeret, med dato fra og til samt prosenten den ansatte har permisjon.

Selve lønnen utbetaler du på normal måte, time eller fastlønn.

Når du mottar refusjon fra NAV, så legger du inn dette beløpet på lønnart: Sykepenger refundert fra NAV, da får du beregnet slik at du også får tilbake Arbeidsgiver avgiften fra NAV.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Gintare
CONTRIBUTOR ***

av Gintare

Hei! 

Viser til tidligere henvendelse og svar fra deg:

Når du mottar refusjon fra NAV, så legger du inn dette beløpet på lønnart: Sykepenger refundert fra NAV, da får du beregnet slik at du også får tilbake Arbeidsgiver avgiften fra NAV.

Vi har mottatt refusjon fra nav.  Hvor skal jeg legge inn dette beløpet? Vi har bankintegrasjon og nå står det under ikke avstemte hendelser. Skal det opprettes manuelt bilag slik at jeg skal kunne avstemme beløpet? Kan du være så snill og gi mer omfattende veiledning?

På forhånd mange takk! 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Når du mottar refusjon fra NAV, så fører du dette slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 5800 Refusjon av sykepenger

Underlag for refusjonen fra NAV finner du i Altinn.

I tillegg legger refusjonen fra NAV,  på lønnart: Sykepenger refundert fra NAV, da får du beregnet slik at du også får tilbake Arbeidsgiver avgiften fra NAV.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Gintare
CONTRIBUTOR ***

av Gintare

Hei! 

Når du mottar refusjon fra NAV, så fører du dette slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 5800 Refusjon av sykepenger.

Dette er ok. Men jeg er usikkert om  lønnart: sykepenger refundert fra NAV.

"I tillegg legger refusjonen fra NAV,  på lønnart: Sykepenger refundert fra NAV, da får du beregnet slik at du også får tilbake Arbeidsgiver avgiften fra NAV".

Spørsmålet mitt er: hvor skal dette legges inn? skal jeg opprette ny lønnslipp? 

Beklager så mye dersom jeg misforstått noe..

På forhånd mange takk for tilbakemelding! 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du utbetaler lønn som vanlig under permisjon, Siden dere skal forskuttere lønn og få refusjon fra NAV.

Permisjonenen må legges inn på den ansatte, dette gjøres slitt forskjellig i ulike lønnssystem.

Bruker du eAccounting lønnslipp, så gjøres dette på ansattkortet, nederst til høyre.

Når du mottar refusjonen fra NAV, så bokfører du innbetalingen slik :

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 5800 Refusjon av sykepenger.

I tillegg må du legge inn beløpet som er refundert fra NAV i lønns registreringen, slik at du får tilbake Arbeidsgiver avgiften. Dette legger på du Refusjon sykepenger NAV.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Gintare
CONTRIBUTOR ***

av Gintare

Hei igjen! 

"I tillegg må du legge inn beløpet som er refundert fra NAV i lønns registreringen, slik at du får tilbake Arbeidsgiver avgiften. Dette legger på du Refusjon sykepenger NAV."

Kan du være så snill og gi omfattende veiledning- step by step? Det gjelder kun registrering slik at vi får tilbake AGA. Hvor skal jeg gå for å registrere beløpet som er refundert fra NAV slik at vi får tilbake AGA? 

Beklager så mye, men det er første gang, så jeg må være hundre prosent sikker før registrering! 

På forhånd mange takk! 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
Hei

I lønnssystemet skal det være en lønnsart som heter refusjon sykepenger fra NAV. Her skal du legge inn beløpet. Og da blir det kun beregnet negativ arbeidsgiver avgift.

Er du usikker på hvordan dette gjøres i ditt system må jeg be deg kontakte support. Som svarer på tekniske spørsmål om ditt system.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Pilt
CONTRIBUTOR *

av Pilt (Oppdatert ‎03-02-2020 02:09 av Pilt )