avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Bjørkly skole
CONTRIBUTOR *

Lønnsart "Under oppgaveplikt"

av Bjørkly skole

Hei Jørn!

Utbetaling til sensor muntlig eksamen gir meg problem med a-meldingen. Jeg har opprettet lønnsart nr 31. Har huket av for aga, men ikke for trekkgrunnlag. LT-kode 139 Godtgjørelse utbetalt av veldedig og allmennyttig institusjon......

Utbetalt beløp er 3-4000 kr.  Skal jeg huke av for "Trekkgrunnlag" selv om beløpet IKKE er trekkpliktig? Kan det være det som er problemet her?

mvh Torgrim

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Elisabeth Wik
CONTRIBUTOR ***

av Elisabeth Wik

Tusen takk Jørn.

Mvh

Elisabeth

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Elisabeth

Ja du må legge inn den ansatte i personalregisteret, og bruke en lønnsart slik jeg har satt opp. Du kan lage en ny lønnsart, med samme innstillinger, men legge kostanden til den kontoen du selv ønsker i klasse 5.

Siden du er et AS, så er grensen for oppgaveplikt kr. 1000,- pr. år. Hvis den ansatte i løpet av et år får mer enn denne grensen, så må evt. lønnsart undergrensen for oppgaveplikt nullstilles og overføres til vanlig lønn.

Det skal beregnes Arbeidsgveravgift av dette beløpet, som skal sendes inn i A-melding.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Elisabeth Wik
CONTRIBUTOR ***

av Elisabeth Wik

Hei Jørn

Jeg bruker Mamut.

Jeg har et tilfelle hvor jeg skal betale ut til en privatperson under oppgaveplikt. Ser av tråden over at du har lagt ved PDF for lønnsart under grense for oppgaveplikt.

Beløpet jeg skal utbetale er ikke Styrehonorar, skal jeg bruke denne lønnsarten og kostnadskonto 5330 alikevel??

Må jeg registrere personen i lønnsregisteret i det hele tatt, eller er det mulig å bare bokføre beløpet uten å registrere lønn?

Blir glad for svar.

Mvh

Elisabeth

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Torgrim

Går ut fra at du bruker Mamut.

Jeg legger ved en utskrift av hvordan lønnsarten for "under grense for oppgaveplikt" med de innstillinger som er riktige for Skattefrie og frivillige og ideelle organisasjoner som har grense på 10.000,- pr. år.

Alle øvrige har grense for oppgaveplikt på kr. 1.000,- pr. år.

Merk deg at det kommer endringer her fra 01.01.2017.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen