Mine områder
Hjelp
Ann_Kristin
CONTRIBUTOR *

Lønnsart

av Ann_Kristin

Kunne dere hjulpet meg med oppsettet av en lønnsart?

2 av våre ansatte reiste til utlandet for å jobbe der en ukes tid, og jeg har fått beskjed av revisor om at reisen ikke oppfyller kravene til tjenestereise så hele reisen må beskattes som en naturalytelse. Hvordan bør denne lønnsarten da settes opp. 

Kontonummer for føring i hovedbok? 5280 og 5291?

Lønnsytelse, Trekkgrunnlag, Pensjonsgrunnlag, Arbeidsgiveravgift, Brutto lønn, Innberettningspliktig osv. hva skal jeg huke av her?

Hvordan bør oppsettet i A-meldingen være?

En annen ansatt har gratis parkering ved at vi betaler denne regningen. Kan jeg da bare dupliserer lønnsarten 540 «Fri avis», og ta utganspunkt i dette?

Vennlig hilsen

Ann Kristin

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Ann-Kristin

Reise om ikke oppfyller kravet til tjenestereise kan du bokføre på konto 5280 Andre fordeler i arbeidsforhold.

Lønnsarten for innberetning av denne reisen kan du duplisere lønnsart 550 og endre kun endre teksten på lønnsarten. resten av innstillingene skal være korrekt. Legger ved bilde av lønnsarten.

A-meldingskoden skal være: Inntekt - Naturalytelse - Annet.

Når det gjelder innberetning av fri parkering, kan du som du sier duplisere lønnsart 540 Fri avis. Endre ktesten på lønnsarten og Kostandskonto til eks. 5231 Fri parkering (denne kontoen må du opprette i kontoplanen)

Resten av innstillingene skal være korrekt. A-meldingskode er: Inntekt - Naturalytelse - Annet.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen