avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

SiriQ
CONTRIBUTOR *

Lønnskjøring: Erstatning etter rettsforlik ifm oppsigelse

av SiriQ

Vi har en sak med å skulle lønnskjøre erstatning etter et rettsforlik som er inngått etter en rettssak ifm oppsigelse. I følge Sticos skal man benytte lønnsart 470 Erstatning for tort og svie (skattefri).

Jeg fant ikke denne lønnsarten i Visma eAccounting og prøvde Tillegg, ikke innrapporteringspliktig. Men jeg oppdaget raskt at den ikke kunne egne seg likevel, ettersom a-meldingen ble tom. Dessuten ble beløpet bokført mot konto 2690 istedenfor konto 5395 som Sticos ville ha det på. 

Erstatningen skal lønnskjøres, men utbetalingen er skattefri. 

Dermed blir spørsmålet: Hvordan får jeg lønnskjørt denne erstatningen ihht anbefalingen fra Sticos?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du skal utbetale en erstatting for tort og Svie, som er skatte fritt og AGA fritt opp til 1,5 G.

Denne lønnsarten finnes ikke i Visma eAccounting.

Du kan sluttmelde han.

Og utbetale beløpet inntil 1,5 G i en manuell A-melding i Altinn. Skjema heter A1

Og bokføre dette manuelt

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 5395 Annen oppgavepliktig godtgjørelse, trekkfri

Får den ansatte mer enn 1,5G i erstatting utbetales dette som lønn i Visma eAccounting.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen