avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Lønnskode for idrettslag, lønn under oppgaveplikt 10 000,-

Hei

Jeg leste i en annen tråd at for å unngå at det blir beregnet skatt for de som mottar under kr. 10 000,- fra oss idrettslag så må vi benytte en kode for lønn fra skattefri organisasjon, men hva heter denne koden i Visma eAccounting? Skal vi bruke den som heter "Honorar inkl. feriepenger"? Eller "Honorar, akkord, prosent eller provisjon"? Eller ingen av dem?

Vedk. det er snakk om er lagt inn som frilanser, men i 2019 ble lønnsarten "Timelønn" brukt. Hun fikk under kr. 10 000,- og skal ikke skatte av det. Må jeg nå endre og hva skal jeg endre til? 

Det er kun skatt for henne vi har behov for å avklare. Arbeidsgiveravgift for oss skal vi betale uansett siden vi allerede har andre ansatte med vanlig lønn og er over grensen totalt sett. 

3 SVAR 3
Highlighted

Sv: Lønnskode for idrettslag, lønn under oppgaveplikt 10 000,-

Hei

Visma eAccounting har dessverre ikke støtte for lønns rapportering på grense under 10.000,- kr. pr. i dag.

Dette er noe som vil komme om ikke lenge.

Siden du har rapportert dette som timelønn, så vil den ansatte måtte skattes for dette.

Du bør annullere den lønnen og rapportere dette manuelt i Altinn ved å benytte skjema A01.

Så må du bokføre lønnen (honoraret) manuelt i regnskapet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei

Takk for oppklarende svar. Bare et spørsmål til: jeg skal nå bokføre det manuelt i regnskapet, går det bra å bruke kto. 5000 eller skal den kontoen kun brukes for føringer fra lønnsslipp? 

Highlighted

Hei

Kan være lurt å opprette egen konto for senere avstemminger. Feks. konto 5010 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen