Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Lunsjbonger

Som arbeidsgiver betaler jeg for lunsj bonger for mine ansatte. lunsjbong er forhåndsbetalt over faktura, og bongene kan benyttes hver dag eller når vi spiser i felles kantine.

hvordan føre dette i visma eaccounting? hvilke konto skal utgiften/faktura føres mot? og skal det rapporteres inn på den ansatte også?

mvh

Kai

5 SVAR 5

Re: Lunsjbonger

Hei Kai

Denne kostanden kan du bokføre på 5910 Kantinekostander.

Dette skal innrapporteres på de ansatte hvis du ikke gjennomfører et eget kantinetrekk som de ansatte betaler selv via trekk i lønn.

Her kan du vurdere å dekke noe av kostanden, og de vil da få en del skattefritt.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR **

Innrapporterer jeg rett i a-melding selv eller er det en måte å registrere dette på lønnsslippen først?

Hei

Hvis du sender a-melding allerede via lønnssystem, så bør du ikke sende manuell a-melding. Dette skaper bare problemer.

Vet ikke hvilket lønnssystem du bruker, Så det er litt forskjellig fra system til system.

Dette er typisk en lønnsart du må lage selv, hvis du ikke bruker en lønnsart som er i systemet som er naturalytelser.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR **

Bruker visma eaccounting, får jeg lagt inn lønnsart der selv da?

Hei

I eAccounting får du ikke laget egne lønnsarter dessverre.

Det kommer en lønnsart i fremtiden for naturalytelser, som kunne bli brukt på eks. lunsj/kantine.

Du kan evt, bruke lønnsart Forsikring (skattepliktig del) Da blir det beregnet skatt og Arbeidsgiver avg. men ikke helt korrekt dessverre.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen