avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

AslakMM
CONTRIBUTOR *

MVA avvik - ikke kommuniserende tall

av AslakMM

Hei, har spørsmål hva gjelder Mva problem med en bokføring. Saken er den at jeg i fjor den 16.1. kjøpte noe utstyr fra utlandet, til en sum av 2237,50. Denne ble betalt med mastercard, kontoutskrift fra mastercard ser du på vedlegg 1. Senere fikk jeg utstyret, den 6. februar, måtte da også betale fortolling av utstyret, sjekk utskriften/kvittering fra posten, se vedlegg 2. På vedlegg 1 ser man også den opprinnelige fakturaen fra det utenlandske firmaet. I forbindelse med gratistimen fra Visma i bruk av eAccounting, fikk jeg hjelp til å føre den inn, men det blir feil når jeg legger den inn i eAccounting, får avvik i mva-meldingen. Dette ble foreslått av konsulenten deres: «Denne momsen fra kvitteringen fører du på 2710 inngående mva høy sats. Kostnadene på kostnadskonto." 
Vedlegg 3 viser hvordan jeg har bokført den, og vedlegg 4 viser avviket i denne føringen. Mitt spørsmål er, hvordan får jeg ført inn denne riktig uten å få avvik i mva-meldingen? Eller kan man i det hele tatt unngå det?

vedlegg1.png
vedlegg 2.jpg

vedlegg 3.jpg
vedlegg 4.jpg
7 SVAR 7

av Jørn Karlsen

Hei

Bilaget fra Posten er riktig ført.

Hvordan du har bokført selve fakturaen, kan jeg ikke se.

Så er spørsmålet hvor i MVA-meldingen du har differanse. som jeg ikke kan se.

Så legg gjerne med føringen av fakturaen på selve kjøpet og mva meldingen din.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

AslakMM
CONTRIBUTOR *

av AslakMM

Takk for svar. Joda, ser at jeg ikke viser hvordan dette kommer fram som feil i MVA-meldingen, og nå får jeg ikke til å få lagd MVA-melding for aktuell periode, som var feb i 2017, og fordi jeg har lagd MVA-melding for jan-feb 2018, og det ser ikke ut til at jeg klarer å få lagd meldinger for perioder før det. Jeg leverte MVA-meldinger for 2017 på manuell måte, mens jeg for første periode i år genererte en fra Visma eAccounting. Så nå lurer jeg på om jeg likevel kan lage MVA-meldinger for perioder før jan-feb 2018, og hvordan jeg gjort det? Fint å også vite dette mtp at jeg ser ut til at jeg må levere inn noen korrigeringer i forhold til MVA-meldinger fra i fjor. Ellers, dette er da slik jeg førte inn innkjøpet fra det utenlandske nettstedet.

https://community.visma.com/t5/user/viewprofilepage/user-id/158243?lightbox-my-images=12276i19C3CAD7...

av Jørn Karlsen

Hei

Da må du gå på den mva meldingen du allerede har generert og angre denne, da skal du kunne generere nye og tidligere mva-meldinger.

Har du spørsmål om systemet, må jeg be deg kontakte support. Som varer på tekniske spørsmål.

Faglig forum er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

AslakMM
CONTRIBUTOR *

av AslakMM

Hei, igjen. Trodde jeg hadde svart på din siste melding, men tydeligvis forsvant svaret ut i intet. Har nå annulert mva-meldingen, og fikk da generert en ny melding som vise avvik, for aktuell periode, jan og feb 2017. Her er skjermdump av problemet, vet ikke om du med denne kan se, og da hjelpe meg videre. Kan man kanskje bare overse avviket, muligens (håper du ser bildet med lenka nedenfor, er ikke helt dus med dette verktøyet her...)?

https://community.visma.com/t5/user/viewprofilepage/user-id/158243?lightbox-my-images=12362i8FAF7BEC...

av Jørn Karlsen

Hei

Kan ikke se ditt vedlegg.

Faglig forum er et forum for spørsmål innen regnskap og lønn, men kan dessverre ikke gå inn på avstemminger i stor grad.

Men send vedlegget, så skal jeg se om jeg enkelt kan se utfordringen din.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

AslakMM
CONTRIBUTOR *

av AslakMM
Her er et bilde som du forhåpentlig ser.

vedlegg7.png

av Jørn Karlsen

Hei

Her har du ett bilag som systemet sier du har avvikende beløp.

Så da må du gå inn på bilaget og sjekke om mva beløpet er korrekt. Kan være øres avrunding.

Men da kan du se bort fra meldingen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen