Mine områder
Hjelp
KS1234
CONTRIBUTOR ***

MVA for non profit

av KS1234

Hei!

Vi er en non profit ungdomsorganisasjon som jobber med å sette opp engelskkurs  i Soania  Ingen hos oss får lønn, eller andre økonomiske goder. Våre utgifter består av
1) Innkjøp av mat, og administrativt som penn og papir
2) Penger knyttet til prosjektet som reisekostnader og utgifter til kursene for flyktningene som blir utdelt til vår samarbeidspartner i form av penger - så gjør de innkjøpene.

Inntektene våre har kommet fra
1) Ungdomsråd ca 25 000 kommunal støtte
2) Donasjoner fra venner og familie ca 15 000
3) Inngangspenger for et løp vi arrangerte- hvorav alle pengene går til utgifter for prosjektet ca 15 000
4) 4 bedrifter som har gitt oss 40 000 ca i donasjon for prosjektet
5) en bedrift som har gitt os 100 000 for prosjektet. MEn disse er samarbeidspartner. Tilbake har vi planlagt at vi skal bidra til at flere minoritetsungdommer skal engasjere seg i dem, men vi har ikke noen konkrete tiltak planlagt. Det går på det generell - noen bilder på sosiale medier, foredrag for de ansatte, og logo hvis vi skal ha et arrangement.

Dette blir over 140 000 kroner som er grensen, men slik jeg forstår det er ikke alt MVA pliktig - så jeg er veldig usikker på om vi har nådd grensen, eller om vi i det hele tatt faller inn under MVA loven.
Jeg lurte også på om det gir oss en fordel ved å være MVA registrert slik at vi kan slippe å betale MVA?

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Kurs er ikke mva pliktig. men forstår det slik at kursene er gratis.

Inntekten deres er sponsing, samt inntekter til et løp. og dette er ikke en salgsinntekt som er mva pliktig.

Slik at dere faller uten for mva loven, men har da heller ikke fradrag for mva på innkjøp.

Men for å være på den sikre siden, kan dere ta en telefon til skatteetaten og forhøre dere.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

KS1234
CONTRIBUTOR ***

av KS1234

Hei! 

Jeg ville høre med deg siden jeg ble usikker

tidligere sa du at det vi fikk fra bedriftene var «»sponsing» men regnes ikke det som motytelse når vi i kontrakten bestemte at vi skulle gi bedriften sosiale medier takkeinnlegg samt holde foredrag for de ansatte og generelt bidra til promotering av dem under våre arrangementer?

jeg vet dette er «vanlige» ting å gi tilbake til en bedrift når man får donasjoner eller sponsing, men er jo på en måte motytelse? 

Men på den annen side er det heller ikke slik at vi har «solgt» sosialemedier promosjoner, men ddt ble en del av avtalen for hva vi kunne gi tilbak

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Slik jeg tolker dine innlegg så er dette fortsatt sponsing.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
KS1234
CONTRIBUTOR ***

av KS1234

Takk!!