Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

MVA-fradrag mat og drikke for konferanse- og eventprodusenter

av Anonymous (Oppdatert ‎09-12-2018 04:34 ( )

Jeg fører regnskap for et selskap som produserer konferanser, møter, seminarer etc. Vi er mva-pliktige.

Våre hovedkostnader er som regel leie av lokaler, tekniker og AV utstyr, i tillegg til mat og drikke vi serverer til våre betalende konferansedeltakere.

Er MVA på mat og drikke vi serverer under konferanse/møte/seminar fradragsberettiget? Dette er vanligvis den største kostnaden vi har når vi arrangerer konferanser. 

Hvis ja, hvordan føres dette mtp at mat og drikke vanligvis ikke er fradragsberettiget?

Takk for svar!

4 SVAR 4
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du har lagt inn spørsmålet 2 ganger. så svart i din andre artikkel.

I forhold til fradrags rett så er det noe din kunde skal håndtere,

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du får fradrag for mat og drikke du kjøper inn til selskapet som selger dette videre på kurs og konferanser.

Så må du se på kvitteringen hvilken mva sats du har betalt, 15 eller 25% som du da får fradrag for.

Når du skal fakturere dette så skal du legge til utgående mva 25% hvis alle har spist på stedet. 

Er det mat som tas med ut så er det 15% mva. Men går ut fra at alle spiser og drikker på stedet og da er det 25% mva.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for kjapt svar!

Mat og drikke er inkludert i deltkeravgiften/billettprisen våre kunder betaler for konferansen. Deltakeravgiften faktureres med 25% mva i sin helhet, så jeg regner med at viderefaktureringen du nevner er dermed tatt hånd om og gjort riktig?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer da skal alt være riktig, og du får fradrag for mva på innkjøp av mat og drikke osv.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen