Mamut Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CHAMPION *

MVA grunnlag/Deklarasjonsoversikt fra Altinn

Hei Jørn!

Jeg importerer næringsmidler (kun 15% mva varer) og har en transportør (BRING) som utfører selve fortollingen med korrekte satser og avgifter etc.

Jeg har mottatt Deklarasjonsoversikten i Altinn for Januar og sjekket at avgiftene som står der stemmer overens med Tollpapirene jeg har fått fra Bring. Alle avgifter stemmer overens og summene like begge steder mht avgifter.

Det jeg er usikker på er hvilken sum brukes som mva grunnlaget når jeg skal føre det manuelle bilaget?

(bokføring av selve vare-fakturaen (mva fritt) har jeg koll på og også hvilke koder som skal brukes i det manuelle bilaget, men er bare usikker på hvilken sum som er selve grunnlaget?

Er det den summen som på Deklarasjonsoversikten for Januar som heter "Statistisk verdi" eller er det summen av Statistisk verdi PLUSS Avgifter lagt sammen?

Har lest alt jeg kan komme over, men er veldig usikker etter alt jeg har lest om summene skal legges sammen eller ikke?

Har vedlagt deklarasjonen min her.

TUSEN takk for hjelp!

9 SVAR

Re: MVA grunnlag/Deklarasjonsoversikt fra Altinn

Hei Linda

Felt 46 og 47 på tolldeklarasjonen er grunnlaget for MVA beregning av import.

Felt 46 er statistisk verdi på varen ved fortolldings tidspunktet omregnet til NOK på dagen den bel fortolldet.

Felt 47 er særavgifter osv. Disse skal inngå i grunnlaget for Import MVA.

Disse feltene tilsammen er da grunnlaget for import MVA. Men så må du her skille på verdiene hvis du har forskjellig MVA sats.

Bokføringen skal gjøres på den måten som er beskrevet i artikkelen:

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Innkjop/Innkjop-av-varer-fra-utlandet/

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CHAMPION *

Kun næringsmidler (dvs kun 15%).

Statistisk verdi på Deklarasjonoversikten er jo det som er Statistisk verdi (punkt 46) i Tollpapirene, er det ikke?

Og post 47 er avgiftene, og det er også den summen som står i Deklarasjonsoversikten under "avgifter"

Så da blir det rett at Statistisk verdi og Avgifter som står oppført i Deklarasjonoversikten tilsammen er grunnlaget?

(sålenge det er lik MVA på alt)

Har jeg forstått rett?

Hei Linda

Ja det er korrekt sum i post 46 og 47 på Tolldeklarasjonen er grunnlag for import MVA.

Så må du vite om det skal være 25%, 15% eller 0% mva.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CHAMPION *

15% mva på næringsmidler!

Ok da vet jeg at jeg bare summerer Statistisk verdi og avgifter som står på Deklarasjonsoversikten sålenge summene stemmer med Tollpapirene.

Takk!

Linda

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei,  jeg tror post 47 er beregnet import moms, og ikke moms grunnlag.  Statistisk verdi på Deklarasjonoversikten er grunnlaget.

Hei Oi

Beløpet i felt 46 er statistisk verdig, og felt 47 er særavgifter, disse 2 tilsammen er grunnlaget for mva beregningen.

Med vennllig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Hei, på min deklarasjon, står et beløp under "Beløp" i felt 47, som tilsvarer 25% av statistisk verdien (alle importert varer har 25% sats).  Derfor regner jeg med at det er mva, eller skal dettte beløpet og statistisk verdien sammen danne grunnlag for mva beregningen?

Hei

Felt 46 er statistiak verdi på varen, og felt 47 er særavgifter osv.

Felt 47 er ikke mva beløpet på felt 46. Så det er nok bare en tilfeldighet.

Begge disse feltene er grunnlag for beregning av import mva.

Merk deg har du fullt fradrag for mva, så går dette i null og ingen avgift å betales.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen