Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
tassesprett
CONTRIBUTOR **

MVA kjøp/salg traktor

av tassesprett

Hei.

Hvordan beregne utg. mva vedr. salg av en traktor innkjøpt for videresalg. F.eks traktor innkjøpt av privatperson for kr 50 000 (ingen inng. mva). Salg for kr 70 000.  Hvordan beregne utg. mva.?  Av salgssum kr 70 000,-, eller fortjeneste kr 20 000,-?

9 SVAR 9
Ahmed123
CONTRIBUTOR *

av Ahmed123

hvis jeg praviet person og kjøpe traktor til export kan jeg tilbake mva etter export traktor

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Litt usikker på hva du mener.

Tenker du på hvis du som privat person?

Privat personer får ikke MVA fradrag.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Ahmed123
CONTRIBUTOR *

av Ahmed123

Ja jeg mener om at jeg privat person og kjøpte en traktor til export og jeg har snakket med som ansvar salger  og han sa til meg når du sende traktoren ut Norge sende til oss tollpapirer og vi tilbake MVA til deg er det riktig eller hva

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvordan dette blir som deg som privatperson må du sjekke med skatteetaten.

Dette er et forum for de som fører firmaregnskap.

Brukte traktorer omfattes ikke av avgiftsfritaket for brukte kjøretøy i mval § 6-7 tredje ledd siden det ikke skal svares omregistreringsavgift på disse.

Så du som er MVA pliktig skal beregne MVA på hele beløpet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Brukte traktorer omfattes ikke av avgiftsfritaket for brukte kjøretøy i mval § 6-7 tredje ledd siden det ikke skal svares omregistreringsavgift på disse.

Så du som er MVA pliktig skal beregne MVA på hele beløpet.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

tassesprett
CONTRIBUTOR **

av tassesprett

Kan avansemetoden brukes her? Altså beregne utg. mva av avansen?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det gjelder salg av brukte biler. Men ikke Traktor og maskiner.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

tassesprett
CONTRIBUTOR **

av tassesprett

Mulig jeg misforstår. Men det er ikke mva på salg av brukte biler. Vet du ved hvilke tilfeller en kan benytte avansesystemet (altså beregne utg mva kun av avansen, ikke hele salgsbeløpet)?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er riktig at det ikke er mva på bruke biler, og hvis man kjøper en bruktbil uten MVA, så skal det beregnes MVA på utstyr og fortjeneste.

Men disse reglene gjelder ikke for traktor og maskiner.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen