Mine områder
Hjelp
HTAS19
CONTRIBUTOR *

MVA på inngående faktura

av HTAS19

Hei

Firmaet jeg fører regnskap for har nå fakturert for 50 000,- og jeg har sendt registermelding til skatteetaten for mva-registrering. 

Det jeg lurer på er fra hvilken eksakt dato jeg skal begynne å føre inngående fakturaer og kjøp med mva? Kan jeg begynne i månedskifte okt/nov, eller må jeg vente til eksakt dato hvor jeg er registrert med mva-plikt?

Mvh Kjersti Hansen

10 SVAR 10
Jwillya
CHAMPION *

av Jwillya

Hei. 

Det skal stå i vedtaket fra Skatteetaten hvilken MVA-termin du skal innberette for første gang. Med siden du har lagt inn innlegget i dag, kan det virke som at første termin blir september/oktober med innleverings- og betalingsfrist den 10. desember 2019.

Det som er viktig og merke seg er at du IKKE kan fakturere med MVA før vedtaket fra Skatteetaten er kommet. Du må også når vedtaket er klar legge til benevnelsen MVA etter organisasjonsnummeret. Dette sørger eAccouting for automatisk når du registrerer avgiftspliktig omsetning i innstillinger.

Håper dette var et svar frem til vedtak fra Skatteeaten foreligger

HTAS19
CONTRIBUTOR *

av HTAS19

Hei, og takk for svar, men jeg har ikke fått svar på det jeg lurer på.

Spørsmålet mitt er fra hvilken dag eksakt jeg kan føre inngående faktura og kjøp med mva?. Skatteetaten svarer at første termin jeg skal rapportere for blir november/desember. Men iom registreringen tar to-tre uker vil jeg jo ikke være momsregistrert offisielt før i midten av november. Til nå har jeg jo ført alle kjøp uten mva i systemet. Og spørsmålet mitt er, kan jeg begynne å føre med mva fra 1. november, eller må jeg vente til jeg er offisielt mva-reg? Jeg vet hvordan jeg gjør det med utgående faktura, men det jeg altså lurer på er inngående faktura og andre kjøp med kvittering. Fra hvilken dato kan jeg føre med mva? Er det noe problem å gjøre det fra 1. nov eller må jeg vente til jeg er offisielt momspliktig.?

Håper på raskt svar.  

Mvh Kjersti Hansen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du må vente til du er offisielt MVA registrert. Da skal du begynne å fakturere med mva, og føre fradrag. 

Så kan du søke om få ettergitt MVA fra oppstarts dato.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

HTAS19
CONTRIBUTOR *

av HTAS19

Hei, når du skriver føre med fradrag, mener du da på inngående faktura og kjøp med kvittering? Det er jo altså de jeg lurer på når jeg kan føre med mva? Håper jo ellers det er riktig slik jeg har fått instrukser om, at jeg skal føre alle kostnader uten mva, har hele tiden tenkt at kostnadskontoene da egentlig blir kunstig høye og har følt det har vært litt rart. Men jeg ser kanskje logikken når jeg søker ref?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Før du er MVA registrert skal du føre alle bilag uten MVA fradrag for inngående MVA (dvs. du skal ikke føre mva, slik at du får tilbake mva beløpet fra staten i mva meldingen)

Den dagen du er MVA registrert skal du føre fradrag for inngående MVA (dvs. fu fører ikke mva beløpet på kostnadskontoen men på konto for inngående mva, og får dette beløpet tilbake med neste MVA melding)

Det er mulig å søke om få ettergitt mva fra perioden før du ble MVA registrert, og da må du korrigere bilagene som er ført uten MVA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk Godta som løsning

HTAS19
CONTRIBUTOR *

av HTAS19

Takk for mye gode svar. Har et oppfølgingsspørsmål. Har vel ca 100 kostnads-bilag som er ført nå før jeg blir mva reg. Hvordan korrigerer jeg de når jeg blir mva registrert slik du sier, for å få tilbake mva på de. Må jeg gjøre det for hvert enkelt bilag eller er det annen måte jeg gjør det på? Finnes det en oppskrift på dette?

Mvh Kjersti

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Vil anbefale deg å gå på hvert bilag og korrigere mva. Da får du et oversiktlig og riktig regnskap.

Support an bistå deg nærmere med forklaring på hvordan dette gjøres.

Faglig forum er et forum for spørsmål innen lover og regler.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

HTAS19
CONTRIBUTOR *

av HTAS19

Tusen takk, da har jeg fått hjelp til hvordan jeg skal gjøre det. Kunne du tenke deg å gi meg en rekkefølge på handlingene jeg skal gjøre fremover. Nå har jeg sendt registermelding og venter på å bli momsregistrert. Når den er i orden, hva gjør jeg da...….sender jeg først mva for inneværende termin, og så korrigere bilag før mva-reg, og så sende tilleggsoppgave osv...……?

Takk på forhånd for svar 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er opp til deg.

Du må gjerne sendes MVA-melding for inneværende måned, og så sende en ny korrigert oppgave.

Eller om du endrer alt og sender kun en MVA-melding.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Jwillya
CHAMPION *

av Jwillya

For inngående MVA er det forutsatt at første termin er nov/des 1. november.