Mine områder
Hjelp
ungelovende
CONTRIBUTOR **

MVA registrering - mye tjenestesalg til utland

av ungelovende

Jeg har en utfordring for et av firmaene mine. Slik jeg leser merverdiavgiftsloven er man pliktig å registrere seg når omsetning går over 50 000 NOK eks. MVA.

Men, et av mine aksjeselskaper selger i hovedsak tjenester til utlandet, dette er jfr. merverdiavgiftsloven frittatt for mva - men det omfattes jo av loven?

Nå er situasjonen at selskapet har passert 50 000 NOK eks. MVA, men størsteparten av denne omsetningen er tjenester fritatt (solgt til utlandet). De er jo slik jeg leser loven, omfattet av loven, men fritatt?

Skal jeg da registrere selskapet i MVA-registeret?

Jeg har vært borti et annet tilfelle, hvor et annet selskap i all hovedsak hadde sitt salg av varer i utlandet og til bruk i utlandet, solgt via filial i annet EU land. Da fikk vi avslag fra MVA-registeret om registrering, da omsetningen i mva-området var for lav. Og salg gjennom filialen ikke var omfattet av mva-loven.

Men settingen som først nevn, er jo ikke lik. Så hva gjør jeg?

På forhånd takk

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Når du passerer en omsetning på kr. 50.000 skal du MVA registrere firmaet er loven.

Jeg kjenner ikke til om du kjøper varene i Norge eller inn til Norge, for så å selge de til utlandet.

Er du i tvil, så kan du ringe skatteetaten og spørre.

Siste eksempel du nevner så er så vil jeg tro at filialen i utlandet, som da kjøper varer og selger varer. Har et selskap i utlandet. Og varene er ikke innom Norge. Da vil de ikke bli MVA registrert i Norge.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

ungelovende
CONTRIBUTOR **

av ungelovende (Oppdatert ‎28-05-2020 08:07 av ungelovende )

Svaret ditt gav meg like dårlig svar som jeg selv leser. Men jeg oppfatter svaret som at det som er "fritatt" omfattes av loven, mens det som står som "unntatt" ikke gjelder i loven. Og saken er oversendt skatt.... Så får vi se...

Jeg vil godta svaret eller klage mer når Skatteetaten svarer.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Beklager det. 

Men du skriver ikke noe om du kjøper varer i Norge , eller varer inn til Norge fra utlandet. for så å selge de fra Norge til utlandet.

Hvor stor prosent av din omsetning som er slag i Norge og til utlandet.

For å gi et riktig svar er disse opplysningene viktige.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

ungelovende
CONTRIBUTOR **

av ungelovende (Oppdatert ‎28-05-2020 08:20 av ungelovende )

Som jeg skriver har jeg passert 50 000 - og at størsteparten av dette er tjenester solgt videre. Altså ingenting kjøpt, men tjenester solgt TIL utlandet for minst 50 000 om det gjør det klarere?

Vi kjøper selvsagt varer i Norge, både telefon, PC og tjenester. Som brukes både i Norge og til å kunne selge tjenestene til utlandet... Altså ville jeg jo gjerne kunne trekke fra MVA på de.

Men de videreselges jo ikke, det er ren drift.

Og punktet jeg viste til under, var et eksempel på avslag fra Skattetaten, hvorpå jeg nå begynte å tvile på om det andre selskapet faktisk skulle vært registrert tidligere...

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det å svare på på om du er MVA pliktig eller ikke er ofte vurderinger som skatteetaten gjør, og det kan vi dessverre ikke svare på.

Du svarer ikke på mitt spørsmål, om hvor stor andel i prosent du har av omsetning i Norge og i utlandet.

Vi er et faglig forum og svarer på faglige spørmål, men kun der vi er sikre på at vi gir deg et korrekt svar. Når det kommer til MVA, og om du er pliktig til å MVA registrere deg, er mer komplisert å svare på.

Slik jeg vil fortsatt anbefale deg å kontakte skatteetaten, slik at du er på den sikre siden.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen