Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

MVA-satser for hyttedrift

av Anonymous

Hei,

jeg har noen spørsmål om hvordan føre MVA på ulike tjenester. Firmaet leier ut hytter, båter og sengetøy. Og vi tilbyr sluttvask med fast pris. Etterhvert ønsker vi å føre regnskap og bidrag selv.

Båt, sengetøy og sluttvask er valgfritt.

Faller alle disse tjenestene innenfor turisme med MVA 10%? Eller skal det differensieres mellom ulike tjenester.

Mvh

Håvard

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Håvard

MVa regler kan være komplisert å forstå.

Dusj osv på Hytte utleie og campingplasser, er det spørsmål om hvordan disse tjenestene skal vurderes avgiftsmessig.

Når det gjelder strøm, er det mange campingplasser som har egne strømuttak tilknyttet hver enkelt vognplass. Dersom dette faktureres særskilt, antas at strømforbruket til gjesten skal faktureres med 25% mva. Dersom imidlertid utleien inkluderer strøm (på lik linje som romutleie i hotell inkluderer bruk av strøm), skal 10 % mva legges til grunn på det samlede leiebeløpet.

Det samme vil gjelde for salg av "dusjpenger"/polletter. Dersom polletter selges og faktureres særskilt og ikke er inkludert i utleien av campingplass, vil salget være avgiftspliktig og skal faktureres med 25% mva. Dersom polletter og bruk av sanitæranlegg er inkludert i utleien, skal 10 % mva legges til grunn.

Så i følge denne lovteksten, vil eg anta at du skal fakturere senge ty med 25% MVA, men for å være på den sikre siden. Kan du sjeke med Skatteetaten.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen