avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

LeenaAM
CONTRIBUTOR ***

MVA ved import av varer

av LeenaAM

Hei!

Jeg har et AS og har importert varer fra utlandet for første gang etter at jeg ble MVA-registrert og vil sjekke at jeg har ført dette riktig.

Jeg fikk faktura fra leverandør uten MVA. Jeg har ført fakturaen på 2400 (K) og 4400 (D). Transportkostnader førte jeg på 2400 (K) og 4360 (D). 

Så fikk jeg faktura for fortolling fra UPS. Denne skulle jeg føre på 2400 (K) og 4360 (D). Men fakturaen er delt i Innførselsavgift som er MVA fritt og Postlegging av dokumenter som er MVA pliktig. Burde jeg opprette en ny konto (f. eks. 4361) med MVA kode 02 - Inngående MVA høy sats og føre Postlegging beløpet på den?

Så fikk jeg tolldeklarasjonen og førte den slik:

2761 (K): MVA grunnlag/statistisk verdi

2762 (D): MVA grunnlag/statistisk verdi (automatisk)

2727 (K): MVA 25% (automatisk)

2741 (D): MVA 25% (automatisk)

På forhånd takk!

Mvh,

Leena Mørk 

3 SVAR 3
LeenaAM
CONTRIBUTOR ***

av LeenaAM

Tusen takk Jørn!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bare hyggelig, bekrefter bare at det var riktig slik du hadde satt opp.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Alt er helt riktig.

Konto 4360 Frakt, toll og spedisjon, videresalg er satt opp uten MVA kode.

Så er det MVA på noe du fører på denne kontoen kan du overstyre MVA koden på bilagslinjen.

Eller du kan opprette konto 4361 som du skriver med riktig MVA kode. Det er opp til deg, begge deler blir riktig.

Det er noen kontoer som er satt opp uten MVA, da MVA kan variere på disse kontoene.

Eks 7140 Reisekostnader, ikke oppgavepliktig, da MVA satsen varierer ut fra hvilken kostnad det er som fører på konoen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen