for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei er helt ny i dette.
Regnskapsåret begynte med å ikke være mva pliktig men ble det i løpet av året så da kommer spørsmålene om føring 🙂
Konto for å føre salgsinntekt før man ble mva- pliktig?
Konto Etter man ble mva pliktig salgsinntekt middels mva (Kjøtt/egg til sluttbruker)?
Hvordan etterfakturere kun MVA i perioden mellom 50000 og til jeg ble mva registrert?
Samt er det noe forskjell på føring av utgifter/kostnader før/etter mva registrering?
Mvh
Tore
Løst! Gå til løsning.
Hei Tore
I tiden før du ble MVa pliktig, fakturerte du uten mva. Hor du brukte artikkelkontering og artikkel uten mva.
For å etterfakturere MVA til dine kunder. kan du lage ny faktura til dine kunder. Hor du legger inn artikkelem uten mva, med antall i minus. Da får du beløpet i minus.
Så legger du inn artikkel med mva og riktig sats, antall i pluss og beløpet kommer i pluss.
Da går varene i null, og forskjellen er da at kunden betaler differansen som da kun er mva beløpet.
Forskjellen på foring av andre kostander er da at du velger kostandskontoer med MVA fradra, og benytter riktig mva kode. LSik at du får fradrag for de innkjøpene som er fradragsberettiget i forhold til mva.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hva er forskjellen mellom mva kode 05 og 07?
Skal man bruke forskjellige konto nummer på før og etter mva registrering?
Feks. kontonr 31xx for inntekter fram til mva registrering (mva kode I)
Og kontonr 30xx for inntekter med mva?
Skal jeg under firmainnstillinger velge mva pliktig med en gang eller ikke?
Mva melding må jeg vel sende manuelt siden året er todelt og det skal sendes tilleggs melding for den perioden jeg ikke var mva pliktig?
Hei Tore
Det er riktig, salg fritt og mva pliktig skal bokføres på forskjellige kontoer.
Hvis du går til Innstillinger - Artikkelkontoering, så ser du har du har varer høy, middels, lag og null i sats. går du inn på disse så ser du har de er styrt til forskjellige kontoer med forskjellige mva koder. Samme har du for tjenester.
Du skal ha ikke mva pliktig, når du ikke er det, så bytter du til mva pliktig når du er blitt mva registrert.
Hvis du korrigerer bilagene. så kan du sende mva oppgave fra ditt system direkte inn i altinn.
Har du spørsml om hvordan du gjør dette i ditt system, så kntakt support. Da de svarer på tekniske spørsmål i ditt system.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei!
Noe av det samme spørsmålet om overgang til mvapliktig her.
Siden 2016 har jeg registrert alle innkjøpskvitteringer og leverandørfakturaer som dette:
2400 Leverandørgjeld Kredit kr 2020, 00
6554 Utstyrskonto Debet kr 1616,00
2710 Inngående mva Debet kr 404, 00
Dette for å enkelt kunne kreve fradrag for de siste 3 årene frem til mvaregistrering.
Jeg skal nå registrere meg som mvapliktig og også gjøre skattemelding for 2018.
Får å få fradrag for hele beløpet på kr 2020, er det noe spesielt jeg må gjøre for at fradraget ikke bare blir for kr 1616?
Hei
Du har ikke lov å føre fradrag for MVA før du er mva registrert. Nå har du gjort dette, men har du fått ettergitt MVA fra oppstarts dato så er det ikke et problem.
Hvis du ikke har fått ettergitt mva fra oppstarts dato, så må de beløpene du har på konto 2710, føres ut av kontoen, mot de aktuelle kostnads kontoene.
Så er ditt spørsmål hvordan du får fradrag fpr hele beløpet på kr. 2020,-
Du skal ikke ha fradrag for mer enn MVA beløpet, i dette tilfelle kr. 404,- Hvis ikke betaler skatteetaten hele innkjøpet ditt.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂
Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Tusen takk for svar.
Men som ENK krever man vel fradrag for hele beløpet i næringsoppgaven for eksempel innkjøp av harddisk i 2017 til kr 4000 ink mva?
Og så, i 2019 blir man mvapliktig fordi man har passert 50000 i omsetning, og dermed krever tilbakebetalt mva på kr 1000 for harddisken?
Hei
Du får kostnadsført innkjøpene dine, som da gå til fradrag for skatt.
Som MVA pliktig får du fradrag for mva i Mva-meldingen din.
Så i ditt eksempel:
Her får du skattefradrag i årsoppgjøret på kr. 1616,-
resultat regnskapet viser inntekter, minus utgifter. Som da blir inntekten du skatter av i ENK.
Og mva fradrag i MVA-meldinger for du fradrag i MVA på kr. 404,-
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂
Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.