avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

AAATTT
CONTRIBUTOR **

Må man ta hensyn til at jobb som er gjort i desember blir med på regnskapet for neste år?

av AAATTT

Jeg har en kunde som jeg sender faktura til den 1. hver måned. 

Må jeg ta hensyn til dette ved årsavslutning?

Den jobben som jeg gjorde for kunden i desember 2017, den inntekten er ikke med på regnskapet for 2017 men bli med på regnskapet for 2018 siden jeg sender faktura 1 januar 2018.

Blir det noe feil når man gjør det slik?

Det er ikke snakk om veldig store summer. 

11 SVAR 11

av Jørn Karlsen

Hei

Alle inntekter som tilhører 2017, skal med på regnskapet i 2017. Selv om du har fakturert dette i 2018.

Så da må du føre en avsetning. på beløpet eks. mva.

Bilags dato 31.12.17

Debet 1530 Opptjente ikke fakturerte inntekter

Kredit 3100 Salgsinntekt handelsvarer, avgiftsfri

Så fører du tilbake med motsatt debet / kredit 01.01.18.

Debet 3100 Salgsinntekt handelsvarer, avgiftsfri

Kredit 1530 Opptjente ikke fakturerte inntekter

Da får du riktig inntekt i riktig periode.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

AAATTT
CONTRIBUTOR **

av AAATTT

Jeg har også noen fakturaer som jeg sendte ut i slutten av desember 2017. 

Disse fikk jeg betalt for i januar 2018.

Må jeg gjøre noe med disse fakturaene, eller er disse fakturaene med i regnskapet for 2017 i og med at jeg sendte fakturaene da?

Jeg har også en faktura som jeg sendte ut i januar 2018. Denne gjaldt arbeid utført 21.12.2017 til 12.01.2018. Må jeg her dele opp beløpet som gjelder for desember og føre slik du beskrev over?

Eller blir det rot da i og med at fakturaen gjelder arbeid utført både i 2017 og 2018?

av Jørn Karlsen

Hei

Fakturaer du sendte i 2017, og som ble betalt i 2018, er helt normalt, og disse skal du ikke gjøre noe med, Da har du åpne poster på kunde reskontro pr. 31.12.17. 

Fakturaer du sendte i 2018, men inntekten/arbeidet var i 2017, må du føre en avsetning på slik at inntekten kommer i regnskapet i 2017.

Bilags dato 31.12.17

Beløpene føres eks mva.

Debet 1530 Opptjente ikke fakturerte inntekter

Kredit 3090 Opptjent, ikke fakturert inntekt

Så fører du motsatt med bilags dato 01.01.18.

Kredit 1530 Opptjente ikke fakturerte inntekter

Debet 3090 Opptjent, ikke fakturert inntekt

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

AAATTT
CONTRIBUTOR **

av AAATTT

Dette står i visma eaccounting under årsavslutning og punktet lønn som gjelder periodisering av lønn: "Dette gjør du ved å opprette et nytmanuelt bilag der du krediterer den inntektskontoen der inntekten er bokført og debiter konto 1530 Opptjente, ikke fakturerte inntekter".

Du sier over her at man skal kreditere 3090 Opptjent, ikke fakturert inntekt. I visma e accounting  står det at man skal kreditere inntektskontoen der inntekten er bokført. Hva blir riktig av det som står i visma eaccounting og det som du skriver over her da?

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎27-05-2018 21:57 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei 

Begge deler er riktig men jeg ville brukt konto 3090 Opptjent, ikke fakturert inntekt, da blir det mer oversiktlig for deg,

Men det gir samme og riktig resultat begge kontoene.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

sgjeilo
CONTRIBUTOR ***

av sgjeilo

Hei!

Jeg sitter med samme problemstilling som innsender: Utført jobb desember 2019 og sendt faktura 1. januar 2020, men som ikke er betalt enda.

Debet "1530 - Opptjent, ikke fakturert driftsinntekt" er grei, men når jeg skal kreditere så finner jeg ikke "3090 Opptjent, ikke fakturert inntekt" som du refererer til. 3090-kontoen min heter "Viderefakturering av omkostninger ved salg, høy sats". 

Kan jeg kreditere "1500 - Kundefordringer" istedenfor, ettersom det på fakturaen er denne kontoen som er satt til debet? Eller skal jeg vente til faktura er betalt og sette debet "1920 - Bankinnskudd", når innbetalingen blir bokført?

Med vennlig hilsen,

Sondre

av Jørn Karlsen

Hei

Varer og tjenester skal faktureres det året arbeide / varen er levert.

Har du utført arbeid i 2019 og fakturert i 2020, så bør du føre en avsetning i regnskapet.

Bilags dato 31.12.19

Beløpene føres eks mva.

Debet 1530 Opptjente ikke fakturerte inntekter

Kredit 3090 Opptjent, ikke fakturert inntekt

Så fører du motsatt med bilags dato 01.01.20.

Kredit 1530 Opptjente ikke fakturerte inntekter

Debet 3090 Opptjent, ikke fakturert inntekt

Du skal ikke gjøre endringer på konto 1500 Kundefordringer.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen

sgjeilo
CONTRIBUTOR ***

av sgjeilo

Hei Jørn og mange takk for svar!

Skjønner, men utfordringen min er at jeg ikke finner "3090 Opptjent, ikke fakturert inntekt" som du refererer til i eAccounting. 3090-kontoen min (som er inaktiv) heter "3090 - Viderefakturering av omkostninger ved salg, høy sats". Jeg har "3059 - Opptjent, ikke fakturert inntekt". Kan jeg benytte denne?

--

Sondre

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Sondre

kontoplanen er litt forskjellige fra system til system, jeg henviser til Norsk standard. men da bruker du konto 3059 - Opptjent, ikke fakturert inntekt

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen

AAATTT
CONTRIBUTOR **

av AAATTT

Når man omposterer inntekten, så skal man ikke gjøre noe med mva?

Den vil stå som den er og må betales for den perioden faktura ble sendt ut?

Slik at hvis jeg sender ut en faktura i januar 2020 som gjelder for desember 2019, så omposterer jeg inntekten slik at inntekten blir med som inntekt på 2019.

Er det riktig at mva står som den er, og at den skal være med på betalingen for mva i periode januar og februar 2020, siden det var da fakturaen ble sendt ut?

Og mva på den fakturaen skal ikke være med for mva perioden november og desember 2019 selv om inntekten er periodisert til 2019?

av Jørn Karlsen

Hei

Om du fører avsetninger (om posterer) bilag så skal det føres med netto beløpet, uten mva. 

MVA Skal ligge i den perioden som fakturadatoen.

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen