Mine områder
Hjelp
Ellevill
CONTRIBUTOR ***

Mer MVA kode utland

av Ellevill

Hei

Jeg har nå abonnert på Zoom (utland) som fakturerer med 25% MVA i EURO.

Jeg bruker 50% forholdsmessig MVA.

Hvilken MVA-kode er riktig?

1. Siden det er kjøp fra utland skulle jeg vel bruke kode 18, men da får jeg ikke tilgang til forholdsmessig MVA.
  2. Skal jeg bruke kode G i stedet som gir tilgang til forholdsmessig MVA?
  3. Eller bruker jeg helt enkelt kode 2 (som en av guidene sier "som for norsk faktura") som gir tilgang?

Ellevill

ICL-Orkide
3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Fakturaer fra utlandet skal ikke faktureres med MVA. så du kan returnere fakturaen og be om faktura uten MVA.

Du skal ikke bruke MVA kode 18.

Når du får en faktura fra utlandet, skal den være uten MVA, og føres slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet Kostnads konti (ingen MVA)

Kredit 2745 Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland *

* ved å legge inn konto 2745, kommer det opp automatisk beregning av import MVA, og her blir det ingen MVA å betale.

Det kan være at dette utenlandske selskapet er MVA registrert i Norge, sjekk om det har Norsk Org nr. og om de i såfall er MVA registrert i Norge.

Velger du å føre fakturaen med MVA og de ikke er MVA registrert i Norge, får du ikke fradrag for MVA og total beløpet skal føres på kostnads kontoen. og du skal legge til konto 2745 til kredit.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Hei Jørn, takk for svar, men nå blir jeg i stuss så jeg måtte undersøke på nytt..

Mange større utenlandske nett-firmaer har begynt å kreve inn norsk MVA (ref. EU-regelverk) som de legger inn i salget. Forøvrig skriver Skatteetaten om utenlandske foretak (https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/registrere/) at "Plikten til å registrere seg med representant gjelder ikke hvis du er hjemmehørende i en av de følgende EØS-statene:....".

Jeg fant endelig info på Zoom om dette (https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/360046965551-Norway-VAT) som forklarer hvorfor/hvordan de takserer MVA.

Årsaken til at det står MVA på fakturaen er at jeg ikke har lagt inn norsk MVA-kode står det; -hadde jeg det ville det vært fakturert uten MVA, og jeg måtte fikse den delen selv.

Så når jeg nå sitter med fakturaen med betalt norsk MVA, hvilke MVA-koder fører jeg da (18, G, 2..)?

Ellevill

ICL-Orkide
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er riktig, som jeg skrev utenlandske selskaper kan MVA registrere seg i Norge.

Etter loven skal alle som mottar en faktura med MVA, sjekke om selskapene er MVA registrert. Dette gjør man normalt ikke med alle fakturaer, men i dette tilfelle bør du sjekke om de er MVA registrert i Norge.

Er det Norsk MVA på en faktura fra utlandet skal du bruke vanlig MVA kode for Norge.

Du skal aldri bruke MVA kode 18, men unntak av der du bokfører import MVA på import av tjenester eller varer.

Da bruker du konto 2745 eller 2761, så kommer dette opp aitomatisk.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen