avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

MalinBSB
CONTRIBUTOR **

Mobilregning

av MalinBSB

Hei!

Jeg har kjøpt mobil til både privat og jobb gjennom mitt enkeltpersonforetak. Jeg har bokført telefonen som driftsmateriell i regnskapet.

Nå har telefonregninger kommet. Hvordan skal jeg bokføre disse korrekt? Jeg ser flere har spurt om det samme, men jeg forstår ikke helt dessverre. Jeg har lest noe om at man skal bokføre en fast sum pr. måned? Kan du forklare hvordan posteringen skal se ut om jeg betaler regninger med driftskonto?

Venter på svar.

Mvh Malin B.

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎15-02-2021 15:35 ( )

Hei

Når det gjelder bokføring av telefon føre den slik. Det er ikke fradrag for de samtalene som er private.

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 2068 Private kostnader til elektronisk kommunikasjon MVA kode 0 Kr. 366,- pr mnd. (kr 4392,- i året)

Debet 6900 telefon MVA kode 02 (tjeneste samtaler)
Debet 6900 (mva. kode 0) (privatsamtaler over kr. 366,-)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

MalinBSB
CONTRIBUTOR **

av MalinBSB

Hei,

Takk for svar. Telefonen har jeg bokført som eiendel. Det leste jeg her inne at man kunne gjøre. Er ikke det riktig? Jeg betalte direkte i butikk med bedriftkonto. Altså kjøp med kvittering.  Selve telefonen er 100% betalt.

Videre lurer jeg på hvordan jeg skal forholde meg til telefonregninger (sms, data, ringing) ? Kan jeg betale regninger med driftskonto, eller må jeg betale dem privat? Er det telefonregninger du har illustert over (telefonen er betalt ned)?

Mvh Malin B.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎16-02-2021 08:35 ( )

Hei

Det er korrekt, kjøp av telefonen kan du bokføre på konto 6900 Telefon.

Faktura for bruk av telefon betales av ditt firma, men må deles på disse kontoene.

Da du kun får MVA fradrag av bruken i tjeneste

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 2068 Private kostnader til elektronisk kommunikasjon MVA kode 0 Kr. 366,- pr mnd. (kr 4392,- i året som du blir skattet av)

Debet 6900 telefon MVA kode 02 (tjeneste samtaler og fradrag for MVA)
Debet 6900 (mva. kode 0) (privatsamtaler)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen