for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Jeg har et lite AS og utfører en del oppdrag i Danmark for Dansk kunde. Arbeidet har et omfang som gjør at det må betales dansk moms at omsetningen. Jeg har en del innkjøp i Danmark og. Jeg har derfor opprettet et kontor/filial i Danmark og fått momsnummer der.
Regnskap og fakturering skjer fra selskapet her i Norge.
Det store spørsmål er nå hvordan jeg håndterer dansk moms, uten at det kommer med på norsk omsetning og resultat? ( er ikke regnskapspliktig i Danmark da det håndteres herfra ) Jeg jo opprette et bokføring forslag men hvordan skal det konteres. Rapportering til danske myndigheter skjer manuelt
Løst! Gå til løsning.
Hei
Hvis du har opprettet et selskap/filial i Danmark, så må regnskapet for dette selskapet føres i et dansk regnskapsprogram, og kan ikke føres i eAccounting med norske regler.
Som du da skjønner så er dette to forskjellige selskap, og må da føres hver for seg. med mva regler for hvert land.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂
Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei takker for svar.
Men det forholder seg slik at at alt regnskapsføring og rapportering skjer som en del av det norske selskap med det et er opprettet her. Alt rapportering skjer gjennom det norske selskap.
Men vi skal ha lagt Visma konto for inngående og utgående dansk moms, som skal konteres slik at ikke norsk moms blir påvirket.
Jeg vet det er innfløkt når du oppretter et slikt selskap i et annet land, selvom det har dansk org nummer, skal det ikke leveres selvstendig regnskap i DK, det går kun på momsen. Det skal blant annet heller ikke betales selskapskapital inn, i og med selskapet her i norge hefter for forpliktelserne.
Hei
Da må du opprette egne mva kontoer for Dansk mva, men da må mva her føres manuelt.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Det var vel det jeg mente, men har du noe forslag slik tingene ike blir blannet sammen?
Hei
Det blir å opprette nye mva koder med 27xx med så høye tall som mulig på de 2 siste tallene.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.