avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

oleandre
CONTRIBUTOR ***

Moms registrering - overgang - før og etter

av oleandre

Hei. Jeg har et DA selskap – selger fysiske varer på nett, alle varer er omfatter 25%. grensen. Jeg er ikke moms registrert ennå, men krysser nok 50k grensen om 1 uke ca om ikke før.

Så lurer på noen småting.

1. Ser at utenlandske registrerte selskaper som google, facebook og fraktselskap sender meg kvittering på trekk av kredittkort uten mva. Så jeg lurer da på hvordan poster jeg fører dette på som ikke-moms registrert (nåtid) og som moms-registrert (om noen uker) ?
  2. Når det gjelder varelager, har strengt tatt ikke ført det i noe regnskap. Vet du hvilke poster det skal bokføres som ikke-moms registrert, og når salg blir gjort, og når noen varer kommer i retur og andre varer er ødelagte når jeg mottar de fra leverandør og kunder ?
  3. Så når jeg da blir moms-registeret, skal allerede kjøpte varer (som jeg allerede har betalt moms for) endres på noe måte når de ligger på lager. Skal jeg fortsatt selge de uten moms til de går tomt eller skal jeg beregne meg inngående og utgående moms på kjøpte varer når jeg ikke var/er moms registrert?
  4. Jeg har alltid beregnet 25 % moms på varene uten å spesifisere det på fakturaen, og som nettbutikk kan jeg ikke etter fakturere sluttkunder. Da havnet jeg på førstesiden i VG. Dette tar jeg av egen lomme – men det er jo allerede innbakt i sluttprisen. Men la oss si at jeg har solgt for 49.500 og så kommer et en bestilling på kr. 1.000, dvs jeg krysser grensen på halve bestillingen. Så har jeg sikkert en god del bestillinger til før jeg faktisk blir moms registrert i Brønnøysund. Hvordan skal jeg føre dette?

Takke for svar.

1 SVAR 1

av Jørn Karlsen

Hei

Spørsmål 1.

Ser at utenlandske registrerte selskaper som google, facebook og fraktselskap sender meg kvittering på trekk av kredittkort uten mva. Så jeg lurer da på hvordan poster jeg fører dette på som ikke-moms registrert (nåtid) og som moms-registrert (om noen uker) ?

Svar:

Selskap uten for Norge skal ikke fakturere selskap i Norge. Og fakturerer du selskap utenfor Norge skal det ikke legges til MVA. Så total beløpet blir din kostnad.

Når du blir MVA registrert skal du legge til beregning av import MVA når faktura / kvittering fra utlandet bokføres.

Når du bokfører eks faktura fra Facebook så Blir føringen din eks. slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 7320 Reklamekostnader (ingen mva kode)

Kredit 2745 Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland (MVA kode GR)

Da beregner systemet import MVA til betaling og fradrag.

Spørsmål 2:

Når det gjelder varelager, har strengt tatt ikke ført det i noe regnskap. Vet du hvilke poster det skal bokføres som ikke-moms registrert, og når salg blir gjort, og når noen varer kommer i retur og andre varer er ødelagte når jeg mottar de fra leverandør og kunder 

Svar:

Når du kjøper inn varer som ikke MVA pliktig så kan disse bokføres på konto 4400 Fritt Kjøp

Denne kontoen bruker du også, når du mottar evt. kreditnota.

Så skal du telle varebeholdningen din 31.12. men gjerne flere ganger i året.

Da justerer du konto for varebeholdning og mot konto Beholdningsendring.

Konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg

Konto 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Slik at konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg, ved vare telling har samme saldo som vare tellingslistene

Da justeres også kostnadene på vareforbruk i forhold til salg.

Du kan også bruke varelager og få justert riktig varekostnad til en hver tid, 

Spørsmål 3:

Så når jeg da blir moms-registeret, skal allerede kjøpte varer (som jeg allerede har betalt moms for) endres på noe måte når de ligger på lager. Skal jeg fortsatt selge de uten moms til de går tomt eller skal jeg beregne meg inngående og utgående moms på kjøpte varer når jeg ikke var/er moms registrert?

Svar:

Du kan søke om få ettergitt MVA for innkjøp før MVA registrering. Da er ofte spørsmålet fra Skatteetaten, om du kan etterfakturere MVA til de kundene du har solgt varer til i tiden du ikke var MVA registrert. 

Dette svaret får du av Skatteetaten. Får du ettergitt MVA, må de bilagene som er ført uten MVA endres. 

Spørsmål 4:

Jeg har alltid beregnet 25 % moms på varene uten å spesifisere det på fakturaen, og som nettbutikk kan jeg ikke etter fakturere sluttkunder. Da havnet jeg på førstesiden i VG. Dette tar jeg av egen lomme – men det er jo allerede innbakt i sluttprisen. Men la oss si at jeg har solgt for 49.500 og så kommer et en bestilling på kr. 1.000, dvs jeg krysser grensen på halve bestillingen. Så har jeg sikkert en god del bestillinger til før jeg faktisk blir moms registrert i Brønnøysund. Hvordan skal jeg føre dette?

Svar:

Skjønner ikke helt hva du mener.

Du har solgt varen til total pris med MVA, men bokført hele beløpet som salg ikke MVA pliktig?

Hva har du tatt av egen lomme?

Du skal MVA registrere deg når du har nådd omsetning på 50 000,- kr. Eller du kan forehåndsregistrere deg hvis du ser du raskt når grensen på kr. 50 000,-

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen