Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Motregning

av Anonymous

Vi har en leverandør i Danmark som også kjøper litt fra oss. Nå ønsker denne leverndøren at vi trekker fra vårt tilgodehavende når vi betaler hans faktura. Hvordan gjør jeg det i eAccounting, når det ikke er mulig å postere direkte i reskontro?

7 SVAR 7
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎24-10-2019 18:55 ( )

Hei

Da må du føre mot 2400 Leverandørgjeld mot konto 1900 Kasse, og så ut av kasse mot konto 150 Kundefordringer.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Gunnar

Da må du bokføre dette på 3 linjer. Eks. Hvis dere har mottatt en faktura fra firma på kr. 1.000,-, Så har dere fakturert samme firma for kr. 500,-. Da skulder dere firma kr. 500,-

Debet 1920 Bankinnskudd kr. 500

Debet 1500 Kundereskontro kr. 500,-

Kredit leverandørgjeld kr. 1000,-

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

KjerstiLo70
CONTRIBUTOR *

av KjerstiLo70

Jeg prøver også å finne ut av dette med motregning, og synes ikke det foreligger noe godt svar.

Vi har følgende problemstilling:

Får faktura fra engelsk leverandør som er ganske høy.

Sender faktura til den samme leverandøren som er en god del lavere.

Ved betaling trekker vi fra det vi har fakturert.

Dette betyr at vi nå har en stor differanse både på dette firmaet som leverandør og kunde.

Jeg klarer ikke å finne ut av hvordan jeg skal føre det.

Kan noen i Visma hjelpe?

Vennlig hilsen

Kjersti Lorentzen

Hei, Kjersti.

Om jeg forstår deg korrekt så har du en utbetaling som er mindre enn leverandørfakturaen du motok fra din leverandør? Differeansen er da på samme beløp som den fakturaen dere sendte ut til samme leverandør.

Det dere gjør da er:

Avstem utbetalingen deres, og benytt Bilagstype Betaling av leverandørfaktura, siden beløpet er mindre enn selve fakturaen vil denne ikke gå opp. Men du har mulighet til å endre beløpet som står på Betalt beløp, dette skal du da endre til totalbeløpet på fakturaen.

Dette vil føre til at du skal ha et gjennstående beløp å avstemme på samme beløp som den fakturaen dere sendte ut til leverandøren, trykk deretter på Ny transaksjon. Da kan dere sette Bilagstype til Betaling av faktura, og velge fakturaen dere sendte til leverandøren. Da skal begge postene være lukket med samme betaling.

Siden dette er en utenlandsk leverandør, er det viktig at faktura, leverandørfaktura og banktransaksjonen er i samme valuta.

Ønsker du videre hjelp med den tekniske utførelsen av dette, kan du ringe inn til oss på 45 50 61 50 (09-15 Man-Tirs, 09-18 Tors)

Med vennlig hilsen : Kaj Sjursen Kleveland | Community Manager
KjerstiLo70
CONTRIBUTOR *

Tror ikke du har forstått meg riktig.

Vi får kvartalsvise fakturaer fra en leverandør.

Vi sender kvartalsvise fakturaer til samme leverandør (da som kunde)

Vi betaler differansen for det er ønskelig fra leverandørens side for å spare gebyrer.

Vi sitter da igjen med en differanse på på kundereskontro og leverandørreskontro.

Dette skal motregnes.

Vennlig hilsen

Kjersti

KjerstiLo70
CONTRIBUTOR *

av KjerstiLo70

Jeg glemte å si at dette er en utenlandsleverandør/kunde GBP

Kjersti

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

..og i det tilfelle der jeg har mottatt to fakturaer fra en leverandør på hhv  803,75 og 2186,88 og selv sendt en faktura til den samme på 5813,-, der begge mine innkomne står som ubetalt? Hvordan fører jeg dette?

Stein-Ole Kjær