avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

rb1
CONTRIBUTOR *

Musikk og momsfritak

av rb1

Hei,

Har et par spørsmål ang mva-fritak:

• Jeg gjør i blant oppdrag relatert til musikkproduksjon, det være seg komposisjon, miksing, arrangering, musiker ++. Dette skjer via en side som heter Soundbetter.com, hvor de fleste kundene er fra utlandet. Da lurer jeg på: Kan disse inntektene føres på f. eks. konto 3120, konsulenttjeneste til kunde i utlandet, og dermed være fritatt fra mva-plikt?

• Antar at det er 25% moms på inntekter fra streaming (f. eks. Spotify)? Hva med royalties fra lisensiering av musikk?

Syns det generelt er vanskelig å skjønne hva som går under definisjonen som kunst og kultur (mva-fritak) og ikke..

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Spørsmål 1.

Avgiftsfri omsetning/salg av tjenester i Norge skal føres på konto 3120 Salgsinntekt tjenester, avgiftsfri.

Avgiftsfri omsetning/salg av tjenester til utlandet skal føres på konto 3220 Salgsinntekt tjenester, utenfor avgiftsområdet

Disse kontoene har forskjellig mva kode. og kommer da i forskjellige felt i MVA-meldingen

Hvis du setter inn land på din kunde, så skal systemet selv velge riktig konto når du lager faktura.

Kunder uten for Norge skal ikke faktureres med MVA, selv om du selger tjenester eller varer som er MVA pliktig i Norge.

Spørsmål 2.

Antar at det er 25% moms på inntekter fra streaming (f. eks. Spotify)? Hva med royalties fra lisensiering av musikk?

Er dette noe du fakturerer dine kunder ?

Spørsmål 3.

Hva som går under definisjonen som kunst og kultur (mva-fritak) og ikke..

Ja kanskje ikke så enkelt, men i utgangspunktet er kunst og kultur mva fritt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

rb1
CONTRIBUTOR *

av rb1

Takk for oppklaring!

Ang. spørsmål 2 - Jeg får tilsent en årlig royalty-rapport av selskapet som distribuerer musikken, og skal fakturere de den summen de skylder meg. Skal da 25% av den summen være mva?

av Jørn Karlsen

Hei

Ja hvis du fakturerer dette innen Norge.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen