Mine områder
Hjelp
Pekaa
CONTRIBUTOR ***

Mva registere bruktbilforhandler

av Pekaa

Hei! 

Er under etablering av en bruktbilforhandler, i den forbindelse så har jeg noen spørsmål. 

1. Da bruktbilsalg er fritatt for MVA, hvordan vil man da bli mva registrert? Jeg vil ha utgifter utover bilene jeg selger som jeg ønsker og gjøre fratrekk for mva, men bilene i seg selv er jo uten mva. Hvis jeg kjøper en bil for 100.000 og selger denne for 120.000 så blir da fakturaen på 120.000 ex mva, brukes da denne for registrering i mva registeret?

2. Når man kjøper en bil som vil ha behov for deler og reparasjon for å sette den i stand, kan man trekke fra mva på disse tingene? Ved et salg så vil det jo ikke bli fakturert mva ihht §6-7-3. 

på forhånd takk! 

7 SVAR 7
Pekaa
CONTRIBUTOR ***

av Pekaa

Beklager hvis spørsmålene er dumme, fordi dette gir ikke mening i mitt hode.. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Spørsmålene er ikke dumme.

Men viktig at du kommer med alle opplysninger.

Etter de opplysninger jeg har fått av deg:

Du kjøper brukt bil

Reparerer bruktbilen (selv eller på Verksted

Selger bilen

Så skal du beregne MVA på deler og timer som er påført bilen før salg.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Spørsmål 1

Når du kjøper og selger bruktbil så er det MVA fritt. 

Men hvis du setter bilene i bedre stad, reparerer de osv, Så er det MVA på de varene og timene som brukes på bilene.

Så du må ha forskjellige inntekts kontoer og kostnadskontoer for kjøp og salg av brukt bil og utstyr og timer du bruker på bilene før salget.

Når du så når omsetning på deler og timer på kr. 50.000,- skal du MVA registrere deg.

Den dagen du blir MVA registrert vil fakturaen på bilen bli med MVA og uten MVA.

Eks. som du bruker:

Brukt bil kr. 120.000,-

Deler og timer 20.000,-

Da skal det beregnes MVA på kr. 20.000,-

Skjønner du vil ha MVA fradrag for andre kostnader, men da må du først bli MVA registrert,

Spørsmål 2.

Dette har jeg svart på, men du har ikke fradrag på noen kostnader, før du er MVA registrert.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Pekaa
CONTRIBUTOR ***

av Pekaa

Så bare for og bekrefte. 

Hvis jeg kjøper inn en bil (som i at firmaet står som eier av bilen), jeg får utført service og reparasjoner på denne (f.eks bytte bremser) for å bringe den i vanlig stand. Må jeg da ved videresalg av denne bilen innberettete MVA for denne bilen? 

Jeg prøver og forstå MVA-forskriften som sier følgende: 

"eller er nødvendig for å bringe kjøretøyet i vanlig stand og til de spesifikasjoner som er vanlige for vedkommende type, merke og årsmodell," og "deler og andre varer som går med under arbeid som nevnt i annet ledd bokstav a."

• 6-7-3.Kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift

(1) Fritaket i merverdiavgiftsloven § 6-7 tredje ledd omfatter det tidligere registrerte kjøretøyet slik det er tatt inn av selgeren med utstyr, påbygg mv. Dersom det ikke betales særskilt vederlag omfatter fritaket også

a)

utstyr og påbygg som monteres på eller installeres i kjøretøyet i den utstrekning det er påbudt i kjøretøyforskriftene for vedkommende type, merke og årsmodell eller er nødvendig for å bringe kjøretøyet i vanlig stand og til de spesifikasjoner som er vanlige for vedkommende type, merke og årsmodell,

b)

bensin og annet drivstoff som leveres på tank, påfylt smøreolje, reservehjul og verktøy som vanligvis følger med kjøretøy,

c)

deler og andre varer som går med under arbeid som nevnt i annet ledd bokstav a.

Hverken deler eller timer kommer til å bli viderefakturert noen sluttkunde da det er min utgift for og få bilen i tilstanden for reparasjon? Jeg tolker forskriften dit hen at hvis jeg ettermonterer f.eks et hengerfeste så skal det innberettete mva for dette, men ikke nødvendig reparasjoner for og få bilen i vanlig stand.? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du skal videre fakturere bilen uten MVA på deler og tiden som er brukt.

Skjønner at du selger bilen til en pris. og ikke med deler.

Men la oss si du kjøper en bil til kr. 100.000,- eks. MVA

Så bruker du 20.000 for å sette den i stand, og selger den for kr. 130.000,-

Da skal det se slik ut.

Debet 1500 Kundefordringer Kr. 130.000,-

Kredit 3100 Salgsinntekt handelsvarer, avgiftsfri kr. 105.000

3000 Salgsinnt. handelsvarer, avgiftspliktig, høy sats kr. 20.000

2700 Utgående mva, høy sats kr. 5.000,-

Du er da pliktig til å beregne og betale MVA på deler og timer. Så MVA beløpet bør du da når du er blitt MVA pliktig beregne med i den totale salgsprisen.

MVA har i utgangspunktet ingen betydning for din kunde. 

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Pekaa
CONTRIBUTOR ***

av Pekaa (Oppdatert ‎17-02-2021 14:59 av Pekaa )

Hei, i mellomtiden så har jeg vært i kontakt med skatteetaten for og få bekreftelse på dette. Hun sa til meg så lenge jeg ikke selv er et verksted som skal drive represjon på andres biler så kan jeg søke om og bli MVA registrert uten og ha nådd 50.000 grensen, med og legge til grunn av man skal bedrive kjøp og salg av bil som er fritatt fra mva. 

Hun sier også at, jeg kan trekke fra MVA på innkommende fakturaer for alt av deler, service etc. så lenge det ikke er påmontert ekstra utstyr som skal viderefaktureres sluttkunde. Og trengte ikke å bokføre dette med utgående MVA ved salg av denne bilen, så fremt dette er reparasjoner og servicer(eu-kontroll) for og få denne i lovlig stand. 

Blir veldig usikker når jeg får veldig kryssende beskjeder.. 

Jeg ser ikke hvorfor jeg skal betale MVA når disse reprasjonene er fritatt for MVA under §6-7-3 a) & c). 

c)

deler og andre varer som går med under arbeid som nevnt i annet ledd bokstav a.

Hvorfor skal jeg da innbetale mva for disse delene? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Her kommer det an på hvilken informasjon du gir de du spør.

Jeg kan ikke se å ha lest at du ikke skal reparere bilene selv. Men på et verksted.

Jeg kan ikke skjønne at du kan MVA registrere deg

Hun sa til meg så lenge jeg ikke selv er et verksted som skal drive represjon på andres biler så kan jeg søke om og bli MVA registrert uten og ha nådd 50.000 grensen, med og legge til grunn av man skal bedrive kjøp og salg av bil som er fritatt fra mva. 

Det er mulig å forhåndsregistrere seg for MVA, men kun hvis du skal selge eller tjenester med MVA.

Og uten å selge varer med MVA og er MVA registrert får du heller ikke fradrag for MVA.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen