avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Alexander Karlsen
CONTRIBUTOR *

Mva

av Alexander Karlsen

Hei,

Vi har søkt for sent om å bli registrert i mva.registeret, men har nå blitt engangsregistrert i mva.registeret for terminen juli-august (ettersom firmaet er i prosessen med å bli lagt ned). Ettersom vi ikke ønsker å etterfakturere mva til kundene våre, skal vi selv (firmaet) betale mva.-en (til sammen ca. 7000,-) Spørsmålet er hvordan vi gjør dette regnskapsmessig slik at mva.-en kommer opp i mva.-meldingen for terminen juli-august og vi får betalt det vi skylder? Er det mulig å lage ett bilag for den samlede summen, og i så fall, hvordan gjør vi det? Gjelder AS.

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Litt usikker på hva du mener. Du har fakturert dine kunder uten mva går jeg ut fra, siden dere ikke var mva pliktig.

Da skal dere i utgangspunktet heller ikke få fradrag for mva.

Kan du evt. forklare nærmere hvilken mva, dere skal betale ?

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Alexander Karlsen
CONTRIBUTOR *

av Alexander Karlsen

Hei igjen,

Ja, det stemmer, har fakturert kunder uten mva. Gjelder fra 50.000 til ca 80.000. Vi må derfor betale inn mva (ca. 7500) for de 30.000 som vi gikk over 50.000-grensen.

Vi ønsker ikke å sende faktura til kundene om at de må betale mva.-en, og er dermed nødt til å betale inn denne mva.-en selv.

Det jeg da lurer på er hvordan vi bokfører dette slik at disse 7500,-  blir registrert og kommer opp i mva.-meldingen. Forslag:

Kredit - 2700 Utgående mva, høy sats

Debet - ?

Selve betalingen av resultatet av mva. meldingen bokføres vel slik:

Kredit - 1920 Bankinnskudd

Debet - 2740 Oppgjørskonto

Håper dette var oppklarende. Spør gjerne igjen om det fortsatt er noe som er uklart.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis dere ikke vil fakturerer kundene for mva. må dere ta kostnaden selv. så har jeg ikke annet forslag en å redusere egenkapitalen. Men å fakturere kunden for mva, medfører ingen kostnad for dere kunder så lenge det er firmakunder.

Kredit - 2700 Utgående mva, høy sats

Debet - 2050 Annen egenkapital

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen