avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Stein-Ole Kjær
CONTRIBUTOR ***

Næringsoppgave

av Stein-Ole Kjær

Under Årsresultat og egenkapital står det nederst - 0425 sum skattemessig egenkapital 31.12.2015 skal være lik post 9960. Her har jeg en differanse. Alle tall er kontrollert og jeg har hatt hjelp til dette av en regnskapsfører som dog ikke kjenner Visma eaccounting fra før.

Hva kan være årsaken til denne differansen og hvor skal vi evt.lete?

mvh

Stein-Ole Kjær

22 SVAR 22
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Stein-Ole

Siden jeg ikke ser ditt regnskap er det vanskelig å gi deg noe godt svar på dine utfordringer.

Faglig forum er et forum for spørsmål innen lover og regler.

For bistand til programmet, må du ta kontakt med support som bistår deg med system spørsmål.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Stein-Ole Kjær
CONTRIBUTOR ***

av Stein-Ole Kjær

Litt usikker på hva en bør gjøre. Pga denne feilen - og at i hvertfall jeg ikke før nå har forstått at dette er et problem i applikasjonen - så har jeg altså både i fjor og i år måtte bruke penger på en regnskapsfører for å få dette rett. Helt håpløst - og med den reklamen Visma kjører så blir det bare dumt.

Og i samme slengen. Om det ikke er fixet - de som går på altinn og gjør ferdig sin personlige del av selvangivelsen før de går eAccounting får å fullføre næringsoppgaven - når du evt. laster ned selvangivelsen dit for så å levere alt fra eAccounting opp til altinn samlet - du vil finne selvangivelsen tilbakestilt til slik den var utfylt fra skatteetaten.

Stein

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Ulf-Johnny

Som sagt jeg har meldt fra om dette, og kan bare beklage.

Du må gjerne ta opp dette med din selger.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

uffe75
CHAMPION *

av uffe75

Fortsatt problemer med dette, i allefall er det STORE avvik mellom post 0425 og 9960 i skattemeldingen. Dette er ikke akseptabelt, da man betaler for skattemodulen for at den faktisk skal gjøre utfyllingen automatisk. Tragisk at dette ikke er fikset ennå.

av Jørn Karlsen

Hei Ulf Johanny

Jeg skal rapportere inn dette.

Med vennlig hilsen

Visma mamut AS

Jørn Karlsen

Godkjent løsning
uffe75
CHAMPION *

av uffe75

Fant feilen til slutt. Var feile beløp som sto i næringsoppgavens poster 2055,2061,2068,2072 - da disse var endret gjensto kun noen få kroner i differanse som jeg fant ut stammet fra øreavrunding når det ble overført fra eAccounting til næringsoppgaven.

Problem solved og oppgavene levert (puh)...

Håper det blir en utbedret utgave av skatteskjemaene til neste år 🙂

Godkjent løsning
uffe75
CHAMPION *

av uffe75

Jeg sliter med det samme, og forstår ikke lengre hva jeg kan gjøre..

i balanserapporten for 2015 får jeg ett avvik som tilsvarer beløpene på "Sum Egenkapital + sum Eiendeler"  fra rubrikken "ved periodens start"

dvs ved utgangen av 2014??

Stein-Ole Kjær
CONTRIBUTOR ***

av Stein-Ole Kjær

Jeg har fortsatt problemer og får diff. mellom 9960 og 0425 når jeg prøver å sjekke næringsoppgaven på altinn. Jeg har "nullet" 2060 og 2055 og overført det til 2050. Hva ellers kan jeg se på. Differansen økte forøvrig....

Stein-Ole Kjær

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Ulf-Johnny

Du må gå inn i begge skjemaene og sørge for at du har samme beløp i disse postene.

Når du går inn i skatteskjemaene og henter inn tall på nytt, så kommer de inn på nytt fra regnskapet.

Med vennlig hisen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

uffe75
CHAMPION *

av uffe75

Hei Jørn,

Ja jeg førte dette pr 31.12 og fikk ikke opp noen feilmeldinger. Hva med postene 2068 og 2070? regner med det samme gjelder for de postene (at de må føres mot 2050 pr 31.12)? Det har jeg i allefall gjort.

Slet forøvrig lenge med at når jeg la inn type næring og inntekten under post 0402 (og lagret!) så ble ikke skjema "RF-1224 Personinntekt - annen næring" generert. Dette endret seg dog plutselig "av seg selv" etter n'te gangs lagring.

Er det en måte og slette næringsoppgaven for så å starte "på scratch" igjen? 

Se vedlegg med utklipp fra postene i næringsoppgaven

Mvh

Ulf-Johnny Jenssen

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Ulf-Johnny

Førte du dette pr 31.12. ?

Får du noen feilmelding ?

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

uffe75
CHAMPION *

av uffe75

Hei igjen,

Har utført disse endringene men får fortsatt samme differanse. Jeg har hentet regnskapstallene på nytt til skattemodulen og jeg har redigert og lagret næringsoppgaven. Likevel er feilen den samme.

Noen som har tips til hva det kan være?

På forhånd takk 🙂

Mvh

Ulf-J. 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

hei Ulf Jonny

Ja du skal tømme konto 2060 og 2055 til 2050, Sp da blir føringen slik du har satt opp.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

uffe75
CHAMPION *

av uffe75

Hei, sliter med samme feilen. 

Hva om en av kontoene 2060 eller 2055 har negativ saldo?

regner da med det blir riktig: D 20XX /K 2050?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Eivind

Som Christer Alexsander skriver så skal du gjøre følgende:

Bokføring av årsoppgjørspostene pr. 31.12..

Du skal kreditere 2060 Privatuttak og debetere hele beløpet på 2050 Annen egenkapital.

Det samme gjør du med eventuelle andre egenkapitalskonti, f.eks. 2055 Innskudd kontanter. I et ENK skal det som hovedregel ved årsavslutningen bare stå penger på 2050 Annen egenkapital. Dette er det vanlig å gjøre samlet ved årsavslutningen, 31.12.

Disse bokføringene påvirker ikke ditt årsresultat, siden det kon er korrigeringer i Balansen.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Linda Ekstrøm
CHAMPION *

av Linda Ekstrøm

Hei!

Jeg får samme differanse som nevnt i denne tråden.

Jeg har "nullet ut" 2055 og 2060, men har gjort dette mot konto 8970 og 8980 da dette er måten det har blitt gjort på av regnskapsfører hos dere (Visma) de 3 siste årene.

Er ikke dette korrekt?

Skal jeg da flytte saldoene til 2050?

Vil dette løse problemet med differansen i næringsoppgaven der det står at punkt 0425 skal være lik 9960 som den IKKE er.

Mvh,

Linda

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

1) I korte trekk skal du kreditere 2060 Privatuttak med hele beløpet og debitere tilsvarende beløp på 2050 Annen egenkapital. Det samme gjør du med eventuelle andre egenkapitalskonti, f.eks. 2055 Innskudd kontanter. I et ENK skal det som hovedregel ved årsavslutningen bare stå penger på 2050 Annen egenkapital. Dette er det vanlig å gjøre samlet ved årsavslutningen, 31.12.

2) Du legger inn en transaksjon per 31.12.2014 hvor du gjør som i pkt. 1. Jeg tror ikke du trenger å kjøre en ny årsavslutning, da denne transaksjonen ikke påvirker resultatkonti.

av Edvard Berntzen

Hei Eivind. 

Jeg må undersøke dette nærmere, men kommer tilbake til deg så snart som mulig. 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma Mamut support.  

Logget på saksnr. 113377. 

Eivind Eikeland
CONTRIBUTOR **

av Eivind Eikeland

Hei!

Samme utfordring her: "Privatuttak" i skatteskjemaene viser akkumulert beløp for forutgående og inneværende år, og dette genererer samme feil som angitt ovenfor. Om jeg retter beløpet i næringsoppgaven til årets endring på privatuttakkontoen blir regnestykket riktig.

Men jeg antar at den bakenforliggende årsaken er som Crister Alexander Jenson skriver: Jeg har ikke "nullet privatkonti mot 2050". Jeg antar at dette er noe som skulle vært gjort ifm årsoppgjøret for 2014, slik at kontoen startet på null 1.jan 2015.

Noen spørsmål:

1) Hvordan bokfører jeg poenget om å  "nulle privatkonti mot 2050" på korrekt måte for nå og framover?

2)Hvordan retter jeg opp det at det ikke ble nullet ut ifm årsoppgjøret for 2014?

3)Dette burde vel vært lagt opp en automatikk i ifm bokføring av årets resultat, eller som et eget punkt i sjekklista for årsoppgjør. Kan det ordnes?

mvh Eivind Eikeland

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Har du nullet privatkonti mot 2050? Det var problemet mitt i 2014 (hadde bokført privatuttak EK-tjenester og glemt å føre det mot egenkapital).