avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Edita Stene
CONTRIBUTOR *

Når anen selskap betaler regning for kunde, hvordan avstemme

av Edita Stene

Hei, 

AS fakturer til AB selskap 1 000 000,- 

AB i stede overføre til AS, betaler AS regninger (skatt) direkte til Norsk skattekontor. 

Det er enkelt bokføre, avstemme i AB. 

Men hvordan skal avstemme i AS? 

Mvh Edita Stene 

7 SVAR 7
Edita Stene
CONTRIBUTOR *

av Edita Stene

Hei, 

Ja, stemme det mener jeg : betaler leverandørgjeld for annet selskap slik at gjelden hos det andre selskapet blir betalt. Ja, AB er svensk selskap. Men prinsipp er det samme om det vært mellom 2 norske selskap.   AB egentlig skyldig til AS betale for fakturaer, men AS spurte (pg dårlig tid og tar tid mellom udansk bank) om AB kunne betale skatt for AS, så skal telles at det var betalt fakturaer som AB allerede skyldig fra før til AS. Jeg mener i AS skulle ser ut slik D1500 og K2600 og 2770 (det var både AGA og forskudd skatt betalt). Jeg ikke sikkert hvordan skal avstemmes i AS fakturaer, disse må vises at er allerede betalt.  Mvh Edita 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ditt AS selskap kan ikke betale gjelden for annet selskap.

Slik at ditt selskap får skattefradrag for annet selskap.

Så da må du føre det mot en konto hvor AB har gjeld til ditt selskap.

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 1508 Fordring AB 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Edita
CONTRIBUTOR *

av Edita

Hei, 

Å nei, ingen tenker på fradrag. Men på korrekt ompostering. Og dette gjeler begge bedrift. Hvordan i en og anen skal posteres dette. Og hvordan skatt som var betalt fra anen selskap skal omposteres i anen selskap. 
Som jeg nevnte før - det tar mange dager når kommer pengene fra utlandsk konto. Derfor en bedrift betaller for den anen regning. K 1920 og D1508. 
i anen selskap hva skal føre? Hvordan den selskap som har fradrags rett på skatt for dette in i regnskap? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Men ditt selskap kan ikke betale gjelden for et annet selskap. Da får dere en fordring på det andre selskapet.

Da må det andre selskapet betale tilbake til ditt selskap.

Så når du betaler gjelden for et annet selskap fører du slik K 1920 og D1508. 

Det andre selskapet betaler for leverandørgjeld. der de har ført leverandørgjelden på vanlig måte.

Når de betaler til ditt selskap, fører de det slk:

Kredit 1920

Debet 2400

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ikke sikker på hva du helt mener her.

Dere fakturerer fra AS til AB for Skatt, Hva er årsaken til det ?

Hvis de har betalt dette direkte, vil jeg tenke at dere krediterer fakturaen dere har sendt.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Edita
CONTRIBUTOR *

av Edita

Andre selskap betalt leverandør faktura. Slik blir sletta gjeld for AB til AS etter avtale. AS hadde utestående hos AB, og AS hadde leverandør som motte straks overføre. Dette fikset AB etter avtale. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Beklager, men jeg er usikker på hva du mener.

Mener du at du betaler leverandørgjeld for annet selskap ? slik at gjelden hos det andre selskapet blir betalt ?

Når du skriver AB mener du da et Svensk selskap ?

Slik at ditt AS, har betalt gjelden for et svensk AB selskap?

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen