Mine områder
Hjelp
Alexsk
CONTRIBUTOR ***

Når hobby blir næring: Hva kan utgiftsføres?

av Alexsk

Hei, 

For over ti år siden registrerte jeg et enkeltpersonforetak da hobbyen begynte å gi meg en del inntekter. Jeg har vært veldig forsiktig med hva jeg har utgiftsført da det alltid har følt ut som lek og morro for min del.

Har jeg betalt for noe som jeg ikke har vært sikker på at er lønnsomt eller noe jeg selv synes er gøy så har jeg betalt det privat. Har utgifter på ca. 2,5 % av omsetningen, der over 2 % er kortgebyrer. 

Men er dette egentlig korrekt? Når skattetaten sier at hobbyen din er næring og morro blir jobb, kan en da begynne å utgiftsføre alt som bidrar til å øke overskuddet fullt ut? Jeg synes jo hele opplegget er for egen underholdning.

Hva med ting som jeg tror vil være lønnsomt, men ikke er helt sikker på? Kan jeg utgiftsføre det?

Her er noen eksempler:

La oss si at du som regnskapsfører har stor interesse for regnskap/finans, og du begynner å tjene penger på å føre regnskap og konsulenttjenester. Hobby blir til næring. Du betaler for et regnskapsprogram og noen andre ressurser, både fordi du synes det er interessant, men og fordi du trenger det for å tjene lenger. Kan det utgiftsføres fullt ut, selv om du har stor glede av det?

La oss si at du utvikler eaccounting. Du storkoser deg med det og betaler også for flere andre leverandører sine regnskapssystem - både fordi du synes det er interessant, men og for å finne ut hvor du kan forbedre ditt produkt. Noen av de gir deg ideer som betydelig øker inntekten din, mens andre ikke gir deg noe. Kan du utgiftsføre disse kostnadene, så sant det alt i alt øker fortjenesten din?

Skattetaten har klare regler for hva som er å anse som hobby eller næring, men jeg finner ikke ut hvor mye av hobbyen min som er næring. Er et mislykket prosjekt hobby, fordi det ikke lyktes, mens prosjektene som lykkes er næring? 

Som du ser så sliter jeg ganske mye med å finne ut hvor grensen går, så dersom du har noen tips så hadde jeg satt stor pris på det. 

Med vennlig hilsen, 

Alex

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du kan utgiftsføre alle kostnader som er knyttet til Virksomheten og det du driver med.

Også ting du starter med som du nødvendigvis ikke tjener penger på i første omgang, så lenge målet er å tjene penger på dette.

Det er ikke noe fasit svar på hva du kan føre og ikke.

Hvis du har ENK og kontor lokaler i din privatbolig, kan du ikke føre leiekostnader til deg selv privat. Det samme gjelder strøm osv.

Eller må du komme med med konkrete spørsmål for at jeg kan gi deg et korrekt svar.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Alexsk
CONTRIBUTOR ***

av Alexsk

Tusen takk for svar!

Jeg utvikler, drifter og markedsfører forskjellige IT-løsninger og er også tilgjengelig for å konsultere andre. Her er noen konkrete eksempel:

Maskinvare slik som servere, nettverk og forskjellige enkeltkomponenter en noe jeg av og til kjøper inn for å holde meg oppdatert på utviklingen. Uten denne kompetansen så hadde jeg hatt langt høyere årlige kostnader til drift av tjenestene mine og ville garantert gått på en del bomkjøp her og der som ville kostet meg dyrt. Sparer sikkert noe slikt som 100 000 kr/året på å ha denne kompetansen selv, og kostnadene er i snitt på godt under 20 000 kr/året. Jeg gjorde det samme før som hobby, men siden jeg nå tjener på det, er det da noe jeg kan utgiftsføre helt?

En av tjenestene jeg utvikler er et spill som har vært ganske vellykket. Dette er jo også noe jeg bare gjør fordi jeg synes det er gøy. Mye av inspirasjonen og en rekke ideer som har økt fortjenesten eller ført til forbedringer i eget spill kommer fra andre spill. Kan jeg da utgiftsføre utgifter til spill, av alle ting? Syntes først det hørtes absurd ut, men etter å ha tenkt mer på det samt sett Skattetaten sin veileder for hobby/næring hvor de spesifikt nevner "gaming" så har jeg blitt noe mer usikker. Det er ingen tvil om at jeg har hatt store overskudd som følge av relativt veldig små kostnader til spill.

Jeg kjøpte for en god del år siden en treningsklokke privat fordi jeg var interessert i teknologien. Det endre opp med at jeg lagde en tjeneste som hentet ut informasjon fra slike klokker for å motivere brukeren på nye måter. Kunne jeg egentlig ha utgiftsført denne klokken den gangen?

Jeg holder en del på med markedsføring og bruker en god del bilder til både det og nettsider. Slik det er nå så må jeg betale andre for bilder jeg bruker, men kunne jeg ha kjøpt et kamera selv? På den ene siden så er ikke jeg en proff fotograf, men på den andre siden så tror jeg mer tilpassede bilder ville vært bedre for nettsidene jeg lager samt annonser jeg kjører. Om det er noe jeg kommer til å få til eller tjene inn igjen kan jeg ikke være sikker på, men jeg tror det er sannsynlig.

Jeg forstår rett og slett ikke hvordan jeg skal skille hobby og næring. Siden hobby har blitt næring, er det slik at det som på en eller annen måte er relatert til det jeg alt tjener penger på og som jeg tror vil ha en positiv effekt på overskuddet kan utgiftsføres? Alt i alt så kunne jeg jo ha utgiftsført alt av hobbyrelaterte ting og fortsatt gått veldig i pluss, men det må jo være en grense et sted hvor deler av hobbyen forblir hobby mens en annen del er næring? Problemet er jo også at jeg av og til ikke vet om jeg kommer til å tjene penger på et kjøp. Noen ganger så tjener jeg ikke noe, mens andre ganger så gir det meg flere millioner i overskudd.

Når er det jo Skattetaten som avgjør hva som er hobby og ikke, og når de sier at det jeg gjør er næring så virker det jo rett at jeg skal skatte for det jeg tjener, men at jeg også da kan utgiftsføre kostnadene som bidrar til overskuddet, på lik linje med alle andre, til tross for at jeg egentlig holder på med dette fordi jeg synes det er gøy.

Må bare beklage at det ble veldig mange spørsmål, men jeg antar det er en del andre som lurer på det samme. Det er slik jeg har fotstått det heller ingen klare regler på dette.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Om dette er hobby eller næring?

Så lenge du tjener penger på det du driver med, så vil ikke jeg kalle dette hobby.

Kurs og utstyr, kamera osv. som du kjøper inn kan du da føre som kostnader i ditt regnskap.

Men du må selv vurdere her eks. spill du kjøper.

Men alt som brukes til driften skal du i utgangspunktet føre som kostnader i regnskapet ditt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen