Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
HøydenHolding
CONTRIBUTOR ***

Nedjustering av varelager (lover og regler)

av HøydenHolding (Oppdatert ‎16-08-2019 13:00 av HøydenHolding )

Hei

Jeg lurer på hvordan man korrekt skal utføre følgende to forskjellige måter å redusere lagerbeholdning (verdi, ikke antall)

1. En vare man tar ut av sitt eget lager, for å benytte selv (ikke privat) (f. eks erstatte en vare med reklamasjon etc)
  2. En vare som er ukurant og dermed skrotes 

Meg bekjent, kobler ikke en vanlig varetelling (eAccounting) "antall" (produkt) mot "verdi" (produkt), slik at man etter varetelling skal manuelt taste inn korrekt antall i produktlisten, og deretter anføre økt/redusert verdi (4390). Økt/redusert verdi/antall vil være svinn/overskuddslager av forskjellige (og ikke alltid direkte forklarbare) årsaker. Mitt spørsmål over dreier seg altså IKKE om varetelling, men om varer man skroter, eller eventuelt benytter selv (i firmaet, ikke privat). 

Kan man føre både 1 og 2 som reduksjon av beholdning (4390 beholdningsendring), på lik linje som man vil gjøre ved en varetelling? (Vil det i så fall generere målbar "kostnad" som hensyntas i resultatet?) Eller skal eksempel 1 og 2 anføres etter egen metode?

Med vennlig hilsen

HH

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bare lyst til å si noe om varetelling, det er pr. i dag ikke noe varelager funkjson i eAccounting, som gjør at vare lager må telles manuelt.  Antall varer skal telles til siste innkjøpspris (FIFO prinsippet, først inn, først ut)

Ukurans føres mot konto 4390, slik som nedgang i verdien (da skal disse varene ikke lengre ligge på lager, men kastes,

Vare uttak til eget bruk i bedriften, skal behandles som annet slag, og det skal beregnes utg. mva på disse varene.

Dette kan være komplisert, og det er mye lover og regler innen regnskap, og lønn. Anbefaler alltid å ha kontakt med en regnskapsfører som bistand. Slik at man er sikkert på å gjøre slike ting riktig.

Se vedlagte link for regnskapsførere: Finn en regnskapsfører

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen