avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

mjpm
CHAMPION *

Nedskriving av leveradørgjeld

av mjpm

Hei,

jeg har spørsmål vedrørende nedskriving eller annullering av faktura. Gjelda hadde opprinnelse fra bestilling av maskin. Summen var på 2.8 mill. Restgjelda ble fakturert i begynnelsen av 2019. Restgjelda på ca. 900t skal nedskrives. Skyldner skal  leie maskinen så restgjelda skal nedskrives ifølge klienten.

anleggsmidlets verdi ble den 31.12.2019 nedskrevet til null i forbindelse med revisjon. Maskinen var delvis uferdig og hadde ingen kommersiell verdi.

spørsmålet er hva blir motkonto når jeg skal nedskrive restgjelda? Konto for anleggsmidlet er på 0.

5 SVAR 5

av Jørn Karlsen

Hei

Litt usikkert på hva du mener.

Er dette en faktura du har sendt som du skal nedskrive ?

Isåfall må du lage en kreditnota.

Så fakturerer du Leie i stede.

Har du dette som et anleggsmiddel i ditt regnskap? 

Hvis du skal nedskrive dette s må beløpet føres ut av eiendeler mot konto 7800 Tap ved salg av anleggsmidler

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

mjpm
CHAMPION *

av mjpm

Hei,

Som oppgitt er det en leverandørgjeld for firma. 

Ordre på et anleggsmiddel som stod uferdig. Det var mangel på maskinen. Partene bestemte seg for at restgjelda skal ikke betales, så den må nedskrives. Det er snakk om nedskriving av gjelda og motkontoen er kanskje egenkapital. 

av Jørn Karlsen

Hei

Da må din leverandør sende deg en kreditnota på dette beløpet. Som du bokfører.

Hvis rest beløpet på eiendelen ikke har noen verdi. Du får ikke brukt denne må du føre eiendelen mot konto 7800 Tap ved salg av anleggsmidler

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

mjpm
CHAMPION *

av mjpm (Oppdatert ‎10-05-2021 09:23 av mjpm )

Hei,

Hvis du ser på første innlegget, så opplyste jeg om at revisoren nedskrevet anleggsmiddelsverdi til null siden den ikke hadde kommersiell verdi. 

Blir det feil å bruke det Regnskaps Norge skriver her? Punkt 1.1.

https://www.regnskapnorge.no/faget/artikler/skatt/gjeldsettergivelse--skattemessige-konsekvenser-for...

av Jørn Karlsen

Hei

Ok.

Nå kjenner jeg ikke hele saken. Men det kan være at du kan bruke dette punktet.

For å være sikker her ville jeg drøftet dette med Revisor som allerede har vært inne i bilde her.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen