avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Nishti
CHAMPION *

Negativ tall i MVA

av Nishti

HEI 

har fått negativ tall på B Innenlands omsetning og uttak i punkt 6.

1. Tilbyr Norsk Tipping tjenesten. Hvordan avstemme beløpet som blir trukket fra dirftskonto til Norsk Tipping i Kasse og Bank? Har ført det slik:
1920 Kredit 3120 Debet I(0%) og da får jeg negativt saldo i post 6 i mva-meldingen. 

2. Hvordan rette opp feilført kostnader for hele 2020? (De ble ført mot salgskonto 3120 med mva-kode I(0%) og ikke mot kostnadskonto). Hva er beste måte å korrigere det på med tanke på regnskap? Kan jeg opprette et manuelt bilag som justerer saldo på konto 3120? Eller må jeg Angre avstemming på alt sammen og føre alt på nytt mot riktig konto?

jeg hadde samme også på  konto3121 som var avgift fri ?

mvh Nishti

7 SVAR 7

av Jørn Karlsen

Hei

Spørsmål 1.

Det går ikke å føre en utgift på konto 3120 Salgsinntekt tjenester, avgiftsfri, da dette er en inntekskonto.

Du kan opprette en konto i kontoplanen 4120 Utgifter Norsk  Tipping med kode: Ingen MVA.

Da kommer ikke dette beløpet opp i MVA meldingen, slik det ikke skal gjøre.

Spørsmål 2.

Du kan korrigere saldo pr. måned, slik at MVA meldingene blir riktig pr. termin.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Nishti
CHAMPION *

av Nishti

takk for svaren så først må jeg gjøre slik 

eks:  korrigere saldo pr. måned eks januar  som Norsk tipping har autogiro på 2000

3120 k 2000

4120 D2000

og må jeg gjøre for hele 2020 er det korekt?

mvh

av Jørn Karlsen

Hei

Har du også salgsinntekter på 3120 så må bør du korrigere hvert bilag.

Har du kun utgifter på denne kontoen så kan du korrigere hver termin

Har du 6 terminoppgaver med MVA, og skal sende inn korrigerings melding, kan du endre med siste dato i terminen

Ta saldo på konto 3120 pr. 29.02.2020 for termin 1 januar og februar og føre slik:

Kredit 3120 MVA kode I

Debet 4120 Ingen mva

Så gjentar du det samme for hver termin.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Nishti
CHAMPION *

av Nishti

hei

ja jeg har salgsinntekt på 3120  så de kommer rett fra PC kassen til Visma og avstemmes på konto3120, de salget som vi hadde i  Norsktipping trekkers de som autogiro  og jeg avstemer de på samme konto 

slik

1920 k 500

3021  D 500

hva mener du med at hver billag på 3021 må korrigeres?

av Jørn Karlsen

Hei

Det er kun kostnaden på konto 3120, som skal overføres til 4120.

Så da kan du evt. korrigere hvert bilag, eller lage en oversikt over disse pr termin. slik jeg forklarte ovenfor.

Kredit 3021

Debet 4120

Riktig føring når du blir trukket av Norsk tipping blir da

Kredit 1920

Debet 4120

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Nishti
CHAMPION *

av Nishti

takk for svaren

av Jørn Karlsen

Hei

Bare hyggelig, lykke til.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen