Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Noen spørsmål om skatt og utgiftsføring for ENK

av Anonymous

Hei!

Jeg kaver med regnskapet til et ENK, for regnskapsåret 2017, og har et par spørsmål:

1. Beregningen av skatt for et ENK er faktisk så enkelt som: (Total inntekt - totale utgifter) x Skattesats?

2. Skatt - første gangen jeg ikke betalte inn MVA i tide, fikk vi meget fort beskjed om det, men vi har ikke fått så mye som en melding på Altinn om skatt. Så vidt jeg forstår er siste frist for å betale inn skatten samme frist som for restskatt. Må jeg belage meg på bøter for ikke å ha betalt inn i tide? Om ikke, hva er i det hele tatt grunnen til å betale skatt løpende i motsetning til å sette av det skyldige beløpet på en sparekonto, og tjene renter på det frem til det skal betales året etter?

3. Vi fikk nylig beskjed om at forskuddsskatt for 2018 er satt til kr 0 (kan være knyttet til spørsmål 4a.) - vi forventer å tjene nok til å bli beskattet, er dette noe jeg må gi beskjed om eller bare vente og betale inn dette innen fristen i 2019?

4. Utgiftsføring
    a. ENK’et er innehaverens eneste inntekt, og hun har gjenværende studiegjeld på ca 130 000 – hvordan påvirker dette skattingen?
    b. ENK’et drives fra privatbolig, innehaveren er kunstner. I hvilken utstrekning kan man utgiftsføre strøm, internett og telefonregninger? Jeg leste på nettet at dersom man har et eget rom i huset satt av til kun arbeidet med bedriften, kunne utgiftsføre den andel av strøm og internett som tilsvarer rommets andel av husets totalareal. Er dette faktisk akseptert praksis?

På forhånd takk for svar 🙂

1 SVAR 1
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Chris

Mange spørsmål men forsøkt å svare kort og enkelt.

Spørsmål 1:

I ENK, skal du ikke foreta skatteberegning og bokføre denne, da du blir lignet sammen med privatøkonomien. resultatet blir lagt til din inntekt på selvangivelsen. Og skatteberegningen blir som privatperson. Så ikke fast skattesats som på et AS.

Spørsmål 2:

Mva, restskatt og forskuddsskatt er ikke det samme og har forskjellige frister. Viktig å passe på at det blir betalt til tide. Da unngår du renter og gebyrer. Samt betaler og rapporterer du mva etter fristen, kan du bli pålagt å sende inn MVA-melding hver måned.

MVA:

Normalt er det rapportering og betaling 6 ganger i året.

Eks. termin 1. januar og februar, rapporering og betalingsfrist 10. april.

(vet ikke om du har fått godkjent å rapportere bare en gang i året for alle 12. mnd)

Forskuddskatt:

Vil du motta fra Skatteoppkreveren, som er en skatt beregnet ut fra siste ligning.

Å betale forskuddsskatt er å sikre at du betaler skatt underveis, nesten det samme som om du er ansatt og blir trukket skatt av arbeidsgiver.

Restskatt:

Hvis du har betalt forlite forskuddskatt i forhold til hva ligningen blir, så får du restskatt.

Spørsmål 4:

a)

Renter på studiegjeld, skal føres på selvangivelsen, men ikke i regnskapet for selskapet. Privat gjeldsrenter har ikke noe med selskapet å gjøre. Men som eier av et ENK, blir det en felles selvangivelse for selskapet og privatøkonomi.

b)

Husleie, strøm osv. kan ikke føres i regnskapet, med mindre det ikke er en del av boligen og har egen inngang. Det er strengeregler for fradrag for leieutgifter osv. i egen bolig.

Telefon og internett kan man føre fradrag for, men det vil da bli beskattet på selvangivelsen med kr. 4392,- selv om kostandene er høyere. 

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen