for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Jeg måtte nullstille firma i eAccounting for å få tilgang til skatteskjemaer. Jeg gjorde dette i forbindelse med overgangen til 2018. 2017-regnskapet er ferdig og sendt til revisor. (PDF-utskrifter) I tillegg ligger det jo lagret.
Jeg har 2 stk. ubetalte kreditnotaer fra 2017 til kunder. Hvordan fører jeg disse inn i det nye regnskapet for 2018?
Må jeg lage de på nytt 01.01.2018 for å slippe å opprette 2017 regnskapåret på nytt?
I tillegg har jeg 2 stk. fakturaer fra en levarandør som er datert og betalt i 2017, men som gjelder for januar-mars 2018. Disse er jeg også litt usikker på hvordan jeg skal føre. Jeg regner med at jeg legger inngående saldo på 1749 også fører et manuelt bilag kredit 1749 - debet kostnadskontoene det gjelder?
Løst! Gå til løsning.
Hei Oddvar
Usikker på hvorfor du måtte nullstille, for å få tilgang til skatteskjemaer.
Du må da legge inn inngående saldo pr. 01.01.18. Og kredit nota på kunden og leverandør fakturaer som da var åpnet pr. 31.12.17. Ligger da i inngående balanse, og kommer inn på denne måten.
Du skal ikke lage disse på nytt i 2018.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Jørn Karlsen skrev:Hei Oddvar
Usikker på hvorfor du måtte nullstille, for å få tilgang til skatteskjemaer.
Dette fikke jeg beskjed om fra Visma support. Selskapsformen forening som vi var registert med støtter ikke skatteskjemaer. Eneste måte for å endre selskapsform er vist å nullstille firma.
Du må da legge inn inngående saldo pr. 01.01.18. Og kredit nota på kunden og leverandør fakturaer som da var åpnet pr. 31.12.17. Ligger da i inngående balanse, og kommer inn på denne måten.
Forstår ikke svaret. Får jo ikke lov å legge inngående saldo på konto 1500
Du skal ikke lage disse på nytt i 2018.
Trodde jeg kunnde følge denne veiviseren fra Visma jeg:
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Leverandørfakturaene er betalt i 2017 og var opprinnelig periodisert 01.01., 01.02., og 01.03.2018
Mva ble ført på fakturadato. Jeg har saldo for eks. mva. beløpet på konto 1749 pr. 31.12.17.
Spørsmålet mitt var om jeg må føre manuelle bilag mot kostnadskontoene.
Ingenting ligger noe sted automatisk, jeg starter jo med "blanke ark" 01.01.2018.
Hei
Da forstår jeg hvorfor du nullstilte eAccounting, siden det var feil selskapsform
Du går til regnskap - Bilagsoversikt - nytt bilag
Her fører du beløpet ut av konto 1749 mot kostandskontoen
Kredit 1749
Debet kostandskonto du vil bokføre kostanden.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.