for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Jeg ble mva-registrert i oktober, men har utgifter helt tilbake til januar som jeg ønsker å få refundert mva for. Jeg har års-mva (én årlig termin). Jeg har skjønt det slik at jeg må sende inn to mva-meldinger for å få fratrekk for mva for hele året. Hvordan gjør jeg dette riktig?
Løst! Gå til løsning.
Hei Vidar
Det er riktig som Jørn Willy skriver, at det skal være oppgitt i vedtaket hvilken peroder du får fradrag for.
Det du må gjøre er å korrigere alle bilag for MVA fra den perioden du har fått vedtaket for. Når det gjelder MVA på omsetning, så må du sende ny fktura til dine kunder på kun MVA beløpet.
Og siden du har en mva termin i året skal du kun sende inn en oppgave for 2016.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei!
jeg har sendt min første mva-melding + tilbakegående oppgjør, og fått utbetalt tilbakegående mva fra oppstart av skatteetaten. Problemet mitt nå er at jeg ikke får matchet dette i Visma:
Jeg har ikke lagt inn moms på bilag før jeg ble registrert(sep16-mai17), og tilbakegående mva strekker seg over flere perioder. Må jeg korrigere alle bilag manuelt og legge inn mva, for deretter å kjøre momsmeldinger i visma for alle periodene tilbake til oppstart?
Mvh Thomas
Hei
Hvis du har ført fakturaer, uten MVA fradrag, men er blitt mva registrert med tilbakevirkende kraft. Må du korrigere alle bilag slik at du får fradrag for MVA. og gjennomføre mva oppgjør.
Hvis du har sendt in manuel oppgave så sender du ikke disse på nytt.
Alle mva kontoer blir da bokført mot oppgjørskontoen.
Så når du mottar tilbakebetaling, fører du da Debet 1920 Bankinnskudd Kredit 2740 Oppgjørskonto MVA. og konto 2740 skal da gå i null.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei, mente slik ja:
Kredit Kr 1485,- mot 6552
Debit Kr. 1188,- mot 6552
Debit Kr. 297,- mot 2710
Altså beløpet 1485 ikke konto som du spurte på et annet svar.
Takk for hjelpen, beklager rotet.
Mvh Thomas
Hei Thomas
Bare hyggelig.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei
Du skal bokføre saldo på konto 8800 over til konto 2050.
MVa kontoen vil tømme seg selv når du gjennomfører mva-meldimgen.
I utgangspunktet vil resultatet ditt for 2016, øke. og da skal du øke konto 2050 Annen egenkapital.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Alle mine mva meldinger fra 2016 kommer opp helt blanke, og teknisk support sa at jeg må korrigere årsoppgave for 2016 for å få opp tallene fra bilagene i mva meldingene fra 2016. Da er det feil og jeg må snakke med support igjen?
Hei
Det er support som svarer på tekniske spørsmål om ditt system.
Faglig diskusjon er ment for faglige spørsmål innen lønn og regnskap.
Så dessverre må jeg be deg kontakte support.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei Thomas
Ja du må korrigere alle bilag slik at du får fradrag for mva.
Så foretar du mva oppgjør på periodene. Sammen still dette med oppgaven du da har levert. Går ut fra at du da har levert og beregnet denne manuelt.
Når du foretar mva oppgjør, tømmes alle mva kontoene mot oppgjørs konto mva.
Så når du mottar tilbakebetaling på mva, skal det føres på følgende måte:
Debet 1920 Bankinnskudd
Kredit 2740 Oppgjørskonto MVA
Da skal konto 2740 gå i null.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Mange takk.
Vil det si at jeg burde lagt inn bilagene med moms fra starten av og dermed spart masse arbeid? Ble fortalt at jeg skulle legge dem inn uten frem til Mva registrering.....
Mvh Thomas
Hei
Ja du hadde spart masse tid.
men det er ikke lov å føre mva fradrag for du er mva registrert.
Så du har gjort helt rett.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Ok, det er jo fullstendig meningsløst, lovverket som er slik?
Mvh Thomas
Hei
I ditt tilfelle kan det nok oppleves slik. Men hvis du ikke hadde nårr grensen for å bli mva registrert i løpet av året, så skal du ikke føre fradrag for mva. Og da måtte du i ettertid korrigert alle mva fradrag frem til 31.12.
Så det er forklaringen på loven.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei igjen.
Når jeg så krediterer f.eks mitt bilag a10 ( 1485 debit 2400 / 1485 kredit 1920), kommer korrigeringen opp med debit på 1920, hva skal så krediteres?
På forhånd takk.
Mvh Thomas
Hei Thomas
beklager men henger ikke helt med på forklaringen din.
Har du ført en faktura Debet 1485 og kredit 2400?
Når denne krediteres, så skal bokføringen bli motsatt Kredit 1485 og debet 2400.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Jeg må først kreditere leverandørfaktura (2400 / 6552) antar jeg?
Ok tror jeg har det.
Kredit 1485,- mot 6552
Debit 1188,- mot 6552
Debit 2710,- mot 2710
Korrekt?
Mvh Thomas
Hei Thomas
Hva mener du her ?
Kredit 1485,- mot 6552
Debit 1188,- mot 6552
Debit 2710,- mot 2710
Mener du slik ?
Kredit Kr 1485,- mot 6552
Debit Kr. 1188,- mot 6552
Debit Kr. 297,- mot 2710
Det er enklere måter å gjøre dette på, ved å gå på bilaget, velge handling og korrigere mva. Her legger du inn riktig mva kode.
Har du spørsmål om hvordan du bruker systemet, må du kontakte support.
Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Du skal i vedtaket fra Skatteetaten få oppgitt hvilken periode du får fradrag for. Dersom du ikke har søkt om tilbakegående oppgjør, gjelder det sansynligvis fra oktober. Uansett skal du bare levere en oppgave.
Har du fått fradrag fra dag 1 (1.1) må du korrigere alle poster (både omsetning og kostnader) for MVA
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.