Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Nytt firma, hvordan registrerer jeg aksjekapital og privat lån ?

av Anonymous

Hei, jeg har startet nytt firma og er da enda ikke mva pliktig men hvordan legger jeg inn aksjekapitalen på kr 60.000,- og hvordan legger jeg inn en privat innskudd på kr 25.000,-av meg selv, det er penger jeg vil ha tilbake neste år når jeg har solgt en del av varene.

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Tommy

Når du innbetalte kr. 88204 så skal den føres på følgende måte

Debet 1920 Bankisskudd

Kredit 2050 aksjekapital kr. 60.000,-

Kredit 2255 Gjeld til eiere kr. 28.204,-

Hva som er gjort i ditt regnskap, siden du har en ikke avstemt bankhendelse kan jeg dessverre ikke svare på da jeg ikke ser ditt regnskap.

Når det gjelder spørsmål om systemet, så ber jeg deg ta kontakt med support. Dette er et faglig forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Når jeg ser under innstillinger og regnskapsår så har ikke jeg konto 1780 i mitt program, jeg har satt inn kr 88.204,- på konto 1920 som da er 60.000,- i aksjekapital og resten egenkapital.

Så på konto 2000 har jeg satt inn 60.000,- i aksjekapital og konto 2050 så har jeg 28.204 på annen egenkapital.

Når jeg da står under kasse og bank så har jeg en ikke avstemt hendelse på kr 60.000,-

Derfor føler jeg at noe er feil til meg her.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hvor finner jeg dette ? hvor går jeg inn i det hele tatt, fant kontoplan men ingen steder å legge inn tall.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Tommy

Det er helt riktig som Jørn Willy skriver.

Aksjekaptal skal føres på følgende måte.

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2000 Aksjekapital

Beløpet som du låner bedriften, og ønsker å ta ut senere føres på følgende måte:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2255 Gjeld til eiere.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Jwillya
CHAMPION *

av Jwillya

Akjsekapitalen:

Debet KTO 1920 (Bank) og kredit KTO 1780

Dette forutsetter at du har ført åpningsbalansen, som stort sett føres:

Debet KTO 1780 (Krav op innbetaling av selskapskapital) kredit KTO 2000 (Aksjekapital)

Dersom denne føringen ikke er gjennomført, kan du føre direkte debet bank (1920)

Lån

Debet KTO 1920 og kredit KTA 2255 (Gjeld til eiere). Husk låneavtale mellom deg og foretaket med nedbetalingstid og evt. rentesats. Alternativt kan du føre kredit KTO 2991 (Lån "ditt navn") dersom du er garantert tilbakebetaling inne 1 år (12 mnd) fra låneopptaket til fullbetaling finner sted.