Mine områder
Hjelp
Olga Sørensen
CONTRIBUTOR ***

OTP enkeltmannforetak og 2 ansatt

av Olga Sørensen

Hei

Skal opprette OTP for bedrift da de ble 2 ansatte til.

Forstår ikke hvordan skal jeg bokføre otp og lønnsinberette på de ansatte.

Eier skal ikke betale arbeidsgiveravgift. 

Når vi legger inn grunnlag til otp for forsikring blir det stipullert eller i hht forrige år.

Lønn hver måned er variabel hos ansatte, da den er ikke fast men timesbelønnet.

Faktura føres på 5945. Hva gjør jeg videre? Hva skal legges inn når jeg kjører lønn? 

11 SVAR 11
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎28-02-2020 10:56 ( )

Hei

Når du betaler Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) så føres det på konto 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP)

Så skal beløpet dere har betalt i Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) legges inn på lønn hver måned dere betaler dette. (hele beløpet kan legges på en ansatt eks. daglig leder) på lønnsart for Tjenestepensjon firmaets andel. Slik at firmaet betaler Arbeidsgiver avgift av dette beløpet. Da Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) er Arbeidsgiver avgifts pliktig.

Hvis ikke dette er gjort for 2019, så må du kjøre en tilleggslønn for desember 2019.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Olga Sørensen
CONTRIBUTOR ***

av Olga Sørensen

Mener du at faktura føres på 5950.OK.  Skal OTP som gjelder ansatte legges på eier-dummy bruker med lønnsart 615. Og kjøre ''lønn' på dummy i lag med resten av ansatte. Må den dummy-eier stå på SSB som jobbstatus LØNNSTAKER SKAL IKKE RAPPORTERES. Noen skrevet også at at dummy ansatt må ha sluttet dato tilbakedatert. Nødvendig?  Eier registrert med type arbeidsforhold UTEN ARBEIDFORHOLD. 

Eller skal jeg opprette egen dummy ansatt. Hvilke innstillingre skal vare?

Ja, jeh skulle korrigere OTP for 2019. Frist før 31.mars å opprette avtale slik kostnader kunne tilhøre 2019. Men hvorfor må vi rapportere OTP som tillegslønn på desember dersom fysisk FAKTURA for OTP blir betalt i mars? Det er regel å rapportere på lønnsperiode når OTP blir betalt. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Beklager så ikke at du brukte Mamut One

Når du bruker Mamut så bokfører du kostnaden på konto 5430 Premie pensjonsordning.

Så legger du inn premien på lønnsart 615 Tjenestepensjon, firmaets andel 

På daglig leder eller Dummy ansatt,

En dummy ansatt må ha start og sluttdato i 2014, for ikke komme ed i A-melding. 

Hvilket yrke osv. du velger betyr da ingen ting.

Hvis du har betalt premie på OTP i 2019, og ikke innrapportert dette i 2019. Så må du kjøre en tilleggslønn. Har du ikke betalt premie i 2019, så skal du ikke gjøre det.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Olga Sørensen
CONTRIBUTOR ***

av Olga Sørensen

Dersom faktura fra forsikringsselskap på kr10000 inkl eier. Jeg må jo rapportere kun ansatte for å beregne AGA. Da trekker jeg premie som tilhører eier. Hva med administrasjonskostnad og forvaltningskostnader, skal disse vare med på rapportering AGA?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du skal legge inn hele beløpet også inkl. eier og gebyrer, slik at det blir beregnet arbeidsgiveravgift av hele beløpet.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Olga Sørensen
CONTRIBUTOR ***

av Olga Sørensen

Hvor for skal betales AGA for eier pensjonsparing? Det står at eier selv betaler ikke AGA hverken fra lønn eller pensjonsparing. Eller når eier er med på OTP avtale må han også betale AGA? Eventuelt er dette spørsmål til skatteetaten?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis det er en ansatt og dette er Eier, så skal det ikke betales AGA av OTP.

Er det flere ansatte og minimum 2 årsverk er firmaet pliktig til å ha OTP.

Da skal det betales AGA av hele premien.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Olga Sørensen
CONTRIBUTOR ***

av Olga Sørensen

Hei Jørn,

Jeg glemt å spørre om skal det beregnes AGA av hele beløp på faktura både for otp med gebyrer og diverse tilleggsforsikringer(barnepensjon,ektefellepensjon osv)? Etter betaling må jeg legge på dummy ansatt hele beløp? eller kun otp med gebyr?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ser du har en del andre typer pensjons forsikringer inne i avtalen. Den beste til å gi deg svar på hva som skal innberettes er ditt forsikringsselskap. Men jeg vil mene at det blir hele fakturaen, hvis ditt firma betaler hele fakturaen.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Olga Sørensen
CONTRIBUTOR ***

av Olga Sørensen

Er det bedre å opprette dummy ansatt? Men jeg har sett at dummy ansatt må ha personr, da kommer varsel når sendes a-melding at en av deres ansatte har ikke personr. Forresten eier/daglig leder har ikke innlagt skattekort, ikke hentet den da det blir ikke kjørt lønn på han. 

Mener du at dummy må ha sluttdato i 2014?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer en Dummy ansatt må ha person nr. og det kan du ikke legge inn, så du vil få varselet hver måned.

Det beste er å legge det på daglig leder eller deg selv.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen