Fagområde Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Operasjonell leasing

Hei,

Vi leaser 3 datamaskiner i firmaet, hvorav hver masking koster ca. 30 000 eks.mva. Leasingen går over en periode på 3 år. Vi har et par mindre leasingavtaler, men dette er den "største". 

Vi startet avtalen i september 2018. Ift. med årsavslutning, skal jeg registrere forpliktelsen vi har i leasingavtalen som gjeld i regnskapet? Jeg har foreløpig bokført alle betalingene som datautstyr, med forskuddsbetaling pr. kvartal. Det er med andre ord kun registrert kostnad for de månedene jeg har betalt. Fremtidige fakturaer er ikke tatt med. 

Takk! 

1 SVAR 1

Sv: Operasjonell leasing

Hei

Faktura for lesing kostnad hver måneds skal føres som en kostnad hver måned slik du gjør. med fradrag for mva, hvis du er mva pliktig.

Engangs beløpet du betalte skal føres som en eiende i regnskapet på konto 1280 Kontormaskiner (Balanse)

Hvis beløpet er over 15.000, og avskrives over 3 år.

Hvis beløpet er under 15.000,- så kan du føre den som en driftskostnad slik du føre leasing kostnaden hver måned.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-)

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen